Powiatowy Inspektor Sanitarny w Złotoryi przedstawia zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące właściwego wyboru tornistra szkolnego, a także wskazania jak prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe użytkowanie.
Tornistry
- waga tornistra z zawartością nie powinna przekraczać: dla dziecka do 13 roku życia 10 % wagi dziecka, w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 15 % wagi dziecka,
- tornister powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa,
- ciężar tornistra powinien być ułożony symetrycznie, zaleca się z przegródkami w środku, co umożliwia równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku,
- tornister powinien być zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki (długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie, odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców),
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
- tornister należy nosić na obu ramionach,
- należy zwrócić uwagę na dobór zeszytów (zrezygnować z grubych zeszytów tych w sztywnej i grubej okładce na rzecz zeszytów cieńszych i w miękkiej oprawie).
Konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy (zabawki, kosmetyki, urządzenia do słuchania muzyki itp.).
Zbyt ciężki plecak może powodować niekorzystne, bolesne napięcia w mięśniach i stawach, oraz bóle bioder i kolan.
Noszenie nieodpowiedniego plecaka wymusza nieprawidłową postawę – pochylanie sylwetki do przodu, a także bóle w okolicach karku.
Nadmierne obciążenie źle wpływa również na ramiona, które są nieprzystosowane do noszenia ciężarów.
Stanowisko pracy dziecka
Uczeń o określonym wzroście i określonej wysokości podkolanowej powinien mieć zapewnione odpowiednie krzesło i stół.
A - podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi
B - między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit,
umożliwiający swobodne poruszanie nogami
C - uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska
D - płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci
E - oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku
lędźwiowym kręgosłupa
F - przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej
powierzchni podudzia
G - Miedzy oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać
zachowana wolna przestrzeń
Długotrwałe siedzenie w meblach niedostosowanych do wzrostu dziecka / ucznia może przyczynić się do powstania wad postawy, wśród których najczęściej spotykaną grupą są skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa).
Oświetlenie
Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy dziecka/ ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne.
Nieprawidłowe oświetlenie może powodować :
• osłabienie wzroku
• szybsze męczenie
• bóle głowy
• łzawienie zaczerwienienie powiek i spojówek
• pogorszenie ogólnego samopoczucia
Rodzicu zapamiętaj
Śniadanie jest pierwszym posiłkiem po długiej przerwie nocnej.
Uczucie głodu u dziecka wpływa niekorzystnie na zdolność do uczenia się, gdyż:
- zmniejsza zdolność do koncentracji uwagi i aktywność na lekcjach,
- pogarsza nastrój i samopoczucie,
- może powodować bóle brzucha, głowy, uczucie osłabienia,
- wywołuje lub nasila nieprzyjemne emocje i stany, takie jak: rozdrażnienie, niepokój, pobudzenie, zdenerwowanie, co może być przyczyną konfliktów z rówieśnikami, nauczycielami oraz zachowań agresywnych,
Rodzice dbajcie o to, aby wasze dzieci przebywały w środowisku zdrowym.
UT
fot. zajawki Pixabay