W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Złotoryi realizacja projektów w ramach programu Erasmus+ stała się stałym elementem działalności. W ostatnich latach kilkudziesięciu nauczycieli miało możliwość uczestniczyć w różnorodnych szkoleniach organizowanych w wielu krajach Europy.
Obecnie dobiega końca projekt „Wewnętrzna mądrość – budowanie rezyliencji nauczycieli Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Złotoryi”, w ramach którego kilkunastu nauczycieli wzięło udział w trzech szkoleniach w hiszpańskiej Maladze.
Pierwsze z nich, „Inner wisdom”, skupiało się na rozwijaniu umiejętności adaptacji w dynamicznie zmieniającym się, wymagającym środowisku.
Szkolenie nie tylko pomogło uczestnikom doskonalić sposoby radzenia sobie ze stresem, komunikacji i reagowania w sytuacjach kryzysowych, lecz również uświadomiło im, jak istotna jest troska o własny dobrostan w kontekście skutecznego wspierania uczniów.
Ważnym aspektem projektu było dzielenie się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z resztą grona pedagogicznego, a także wdrażanie innowacyjnych metod w pracy z uczniami.
Jednym z efektów tych działań jest realizacja w roku szkolnym 2024/2025 innowacji metodycznej, w ramach której na zajęciach lekcyjnych w szkole podstawowej wykorzystywane są elementy jogi i mindfulness.
Kolejnym etapem projektu było uczestnictwo w kursie „English for teachers”.
Dziesięcioro nauczycieli doskonaliło swoje umiejętności językowe na dwóch poziomach zaawansowania. Szkolenie, realizowane w międzynarodowym towarzystwie nauczycieli z Polski, Węgier i Włoch, umożliwiło nie tylko rozwinięcie słownictwa, ale również zdobycie kompetencji w prowadzeniu rozmów, prezentacji oraz komunikacji w środowisku wielokulturowym.
Uczestnicy mieli okazję poznać systemy edukacyjne i metody nauczania stosowane w innych krajach, a także odkryć nowe materiały do nauki języków obcych, w tym angielskiego i hiszpańskiego.
Udział w szkoleniu zaowocował nowymi rozwiązaniami w pracy SOSW. Przykładem jest wprowadzenie w bieżącym roku szkolnym innowacyjnego podejścia polegającego na integrowaniu nauczania przedmiotowego i językowego podczas lekcji informatyki w szkole branżowej.
– Realizacja projektów w ramach programu Erasmus+ pozwala nie tylko na rozwój kompetencji nauczycieli, ale także wzbogaca ofertę edukacyjną naszego ośrodka, wpływając pozytywnie na całą społeczność szkolną. Dodatkowo ośrodek aktywnie angażuje się w wiele innych inicjatyw proeuropejskich, takich jak coroczne Dni Erasmusa oraz wiosenny i jesienny Bieg Erasmusa, które promują wartości współpracy, różnorodności i integracji wśród uczniów, nauczycieli i lokalnej społeczności. Warto również podkreślić, że uczniowie szkoły branżowej regularnie uczestniczą w praktykach zawodowych organizowanych w ramach programu Erasmus+ w Niemczech, co stanowi dla nich bezcenną okazję do zdobywania doświadczenia zawodowego w międzynarodowym środowisku – mówi dyrektor Paweł Gorczyca.