Będą spore problemy z dojazdem drogą wojewódzką ze Złotoryi do Świerzawy. Na początku marca rusza przebudowa zabytkowego mostu nad Kaczawą w Sędziszowej. Przeprawa zostanie zamknięta dla ruchu kołowego. Objazd wytyczono przez… Jawor.
Zarządca drogi wojewódzkiej 328, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, poinformowała dziś na swojej stronie internetowej, że od poniedziałku 4 marca, w związku z przebudową mostu w Sędziszowej, będzie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu na trasie Złotoryja-Świerzawa. Wykonawca nie przewiduje ustawienia przeprawy tymczasowej, więc oficjalny objazd został poprowadzony drogami wojewódzkimi i krajowymi przez Jawor, Bolków i Kaczorów, co wydłuża przejazd ze Złotoryi do Świerzawy z 17 do 69 km. Można się więc spodziewać, że z tej opcji raczej nie będą korzystać miejscowi kierowcy, którzy pojadą bocznymi drogami powiatowymi i gminnymi. Ze stolicy poświstu złotoryjskiego do Świerzawy będzie się można dostać przez Sępów i Gozdno lub przez Sędziszową i Lubiechową.
Wykonawcą robót budowlanych jest Zakład Inżynierii Lądowo-Wodnej JAZ z Kunic. Inwestycja będzie kosztować prawie 2 mln zł. Prace mają się zakończyć w połowie grudnia tego roku.
Most w Sędziszowej to obiekt jednoprzęsłowy o konstrukcji łukowej, ze sklepieniem wykonanym z ciosów kamiennych. To zabytek techniczny, znajdujący się pod ochroną konserwatora. Przebudowa ma być tak wykonana, by zachował się historyczny charakter przeprawy przez Kaczawę. Jednocześnie zakres zaplanowanych robót budowlanych umożliwi zwiększenie jego nośności oraz dostosuje obiektu do obowiązujących standardów dróg wojewódzkich.
Most jest obecnie w bardzo złym stanie technicznym, podobnie zresztą jak większość tego typu obiektów inżynieryjnych na biegnącej wzdłuż Kaczawy drodze wojewódzkiej 328. DSDiK, chcąc przedłużyć eksploatację wysłużonej przeprawy, kilka lat temu wprowadziła na niej zwężenie obustronne, które uniemożliwia mijanie się dwóch ciężarówek. Ruch na moście odbywa się w tej chwili wahadłowo – środkiem, co pozwala na przejazd pojazdów o większym tonażu.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku DSDiK wyremontowała zabytkową przeprawę pomiędzy Starą Kraśnicą i Wojcieszowem, a kilka lat wcześniej most w tej pierwszej miejscowości. Ku końcowi zmierzają prace budowlane na stawianym od nowa obiekcie mostowym w Nowym Kościele, najdłuższym na trasie 328. Na przebudowę czekają jednak jeszcze dwa walące się mosty w Starej Kraśnicy oraz przeprawy w Krzeniowie (na potoku Wilcza) i Świerzawie (na potoku Kamiennik), gdzie również ze względów bezpieczeństwa zarządca wprowadził obustronne zwężenia.