Na ulicach Hożej, Wojska Polskiego i Nad Zalewem powstanie wkrótce prawie półtora kilometra drogi rowerowej. Budowa przedostatniego fragmentu złotoryjskiej pętli dla rowerzystów powinna ruszyć lada dzień. Ścieżka o nawierzchni bitumicznej zastąpi chodniki z kostki betonowej. Inwestycja będzie się wiązać m.in. ze zwężeniem ulicy Hożej na niewielkim odcinku. Projekt przewiduje także wyznaczenie nowej strefy zamieszkania.
Inwestycja jest podzielona na 3 odcinki. Pierwszy z nich, odcinek D, obejmuje w zasadzie całą ulicę Hożą. Projekt zakłada wybudowanie tutaj ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 650 m i szerokości od 2,5 do 4,5 m. Na trasie ścieżki zlokalizowano 9 przejść dla pieszych zintegrowanych z przejazdami rowerowymi. Od skrzyżowania z ul. Lubelską do szpitala pobiegnie po zachodniej stronie, czyli wzdłuż budynków od numeru 50 do 40. Magistrat poza istniejącym chodnikiem chce tu wykorzystać także pas drogowy, czyli teren zielony przed posesjami należący do miasta (wyznaczony już jest pomarańczowymi palikami). – Trasa jest tak projektowana, aby zachować drzewostan i jak najwięcej nasadzeń – usłyszeliśmy w Wydziale Funduszy Zewnętrznych i Obsługi Inwestora w Urzędzie Miejskim w Złotoryi, który odpowiada za inwestycję. Na wysokości przejścia dla pieszych przy Biedronce ruch rowerowy zostanie przerzucony na wschodnią stronę ul. Hożej, bliżej przyszpitalnego parkingu.
Prawie cała ścieżka na Hożej powstanie w miejscu istniejących chodników – za wyjątkiem ostatniego 40-metrowego fragmentu przy skrzyżowaniu z Wojska Polskiego. Tutaj droga rowerowa odbije na wysokości boksu śmietnikowego w prawo, przetnie trawnik i pobiegnie prosto do przejścia dla pieszych z azylem przy pizzerii (na zdjęciu po prawej). Łącznik Hożej i Wojska Polskiego ma mieć szerokość 2 m.
Budowa ścieżki na Hożej będzie się wiązała ze zwężeniem jezdni do 5 m. Chodzi o odcinek od skrzyżowania z ul. Generała Stanisława Sosabowskiego do Wojska Polskiego. Nie ma tu wystarczającej ilości miejsca na pełnowymiarowy ciąg pieszo-rowerowy, dlatego UM planuje przesunięcie miejsc parkingowych kosztem jezdni.
Dodajmy, że w miejscu istniejącej wiaty przystankowej w okolicach szpitala stanie nowa, łączona z parkingiem bike&ride.
Kolejny odcinek (E) obejmuje ul. Wojska Polskiego na długości 620 m – od pl. Władysława Reymonta do skrzyżowania z ul. Nad Zalewem. Ciąg pieszo-rowerowy będzie tu liczył od 3 do 4 m szerokości, z miejscowymi zwężeniami do 2,5 m. Pobiegnie on najpierw północną stroną Wojska Polskiego, aż do skrzyżowania z ul. Sosabowskiego, gdzie przeskoczy na południową stronę. Ścieżka przetnie następnie ulice Różaną i Wilczą, a ok. 20 m przed skrzyżowaniem z ul. Henryka Pobożnego ponownie przekroczy ul. Wojska Polskiego – pojawi się tu całkiem nowe przejście dla pieszych, wykorzystujące istniejący już azyl na środku jezdni, który ma być dostosowany do parametrów przejazdu rowerowego (na zdjęciu po lewej).
Wojska Polskiego ze zjazdem nad zalew połączy odcinek F pętli rowerowej, który pobiegnie ul. Nad Zalewem. Projekt zakłada tutaj budowę ścieżki dla rowerzystów o długości ok. 170 m w miejscu istniejącego chodnika od strony przychodni zdrowia (zdjęcie obok). Zostanie on poszerzony do 2,5-3 m, co będzie się wiązało z ustawieniem na odcinku ok. 50 m palisady betonowej podtrzymującej skarpę. Aby uniemożliwić parkowanie samochodów na ścieżce, przy krawężniku zaplanowano rozmieszczenie co 2 m słupków. Przy przychodni stanie parking bike&ride na 10 stojaków rowerowych, zadaszony wiatą.
Ścieżka ma się kończyć przy budynku Nad Zalewem 2, gdzie będzie wyprowadzała rowerzystów na jezdnię. Aby zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów, wprowadzona zostanie na tym odcinku ulicy strefa zamieszkania (aż do skrzyżowania z ul. Bobrzańską).
Na odcinkach D, E i F droga rowerowa będzie przecinać wiele zjazdów na posesje. W tych newralgicznych miejscach, podobnie jak na odcinku pętli wzdłuż strefy przemysłowej, projekt przewiduje wzmocnienie nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego.
Inwestycję zrealizuje firma Ogrody Jagielski Maciej Jagielski z Bolesławca, która wygrała przetarg, składając najkorzystniejszą dla miasta ofertę pod względem finansowym (o zlecenie starało się jeszcze 5 innych firm). 1440 m asfaltowej drogi rowerowej wybuduje za 1 mln 168 tys. 500 zł. Ma na to czas do końca czerwca.
Złotoryjskie ścieżki dla rowerzystów powstają w ramach dużego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”. Zmierza on ku temu, by jak najwięcej mieszkańców przesiadło się z samochodów na rowery, co ma ograniczyć transport spalinowy i zmniejszyć emisję pyłów i szkodliwych gazów do atmosfery. Dlatego UM buduje potrzebną do tego infrastrukturę, chcąc zapewnić rowerzystom bezpieczny dojazd do strefy przemysłowej i w inne części Złotoryi. Na przedsięwzięcia rowerowe w ramach polityki niskoemisyjnej Złotoryja otrzymała 6 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Gotowa jest już większość odcinków pętli. Poza Hożą, Wojska Polskiego i Nad Zalewem infrastruktury rowerowej i oznakowania dla rowerzystów brakuje jeszcze tylko na ul. Chojnowskiej.