Urząd Miejski w Złotoryi dołączył do innowacyjnego programu pilotażowego ePłatności, który jest częścią rządowej platformy e-usług. Dzięki temu mieszkańcy mogą szybko, bez wychodzenia z domu i, co najważniejsze, bez prowizji opłacać swoje zobowiązania wobec miasta, takie jak podatek od nieruchomości czy opłata za gospodarowanie odpadami itp. Usługa jest dostępna w aplikacji mObywatel oraz na stronie mObywatel.gov.pl, co zapewnia bezpieczeństwo transakcji.
Dwa lata temu Urząd Miejski w Złotoryi, po modernizacji sieci komputerowej, uruchomił we własnym zakresie platformę do e-usług i e-podatków (pisaliśmy o tym TUTAJ). Mieszkańcy otrzymali za jej pośrednictwem m.in. dostęp do swoich deklaracji podatkowych oraz możliwość opłacania danin lokalnych przez internet. Tyle że płatność obciążona była prowizją, którą potrącał bank.
Teraz złotoryjski ratusz wprowadza kolejne udogodnienie, integrując swoją bazę danych podatkowych z systemem mObywatel (za pośrednictwem numeru PESEL). To duży krok naprzód i ulga dla mieszkańców, bo od kilku dni mogą zapłacić podatek dla miasta już bez prowizji, w prosty sposób: klikając „zapłać” po tym, jak otrzymają przypomnienie z mObywatela. Jest to możliwe dzięki pilotażowej usłudze wprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji, do której dołączył urząd.
– Dzięki udziałowi w pilotażu Złotoryja staje się wzorem dla innych miast w zakresie wdrażania cyfrowych usług publicznych – podkreśla burmistrz Paweł Kulig, który w trakcie kampanii zapowiadał, że po wygranych wyborach będzie chciał przybliżyć usługi administracyjne do mieszkańców poprzez stopniowe wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych.
Burmistrz uważa też, że nowa inicjatywa znacząco podnosi jakość życia złotoryjan. – Zdecydowaliśmy się na integrację z aplikacją mObywatel, aby nie tworzyć dodatkowych aplikacji, które mieszkaniec musiałby instalować na swoim telefonie. Zależało nam, aby miał wszystko w jednym miejscu, co zwiększa wygodę i ułatwia korzystanie z usług miejskich – zaznacza Kulig.
Dołączenie przez złotoryjski magistrat do programu e-płatności powinno się przełożyć na konkretne korzyści dla mieszkańców, i to nie tylko te finansowe, związane z brakiem prowizji bankowej. Przede wszystkim nowa usługa pozwala na oszczędność czasu, gdyż płatności można dokonać z dowolnego miejsca, a system automatycznie wypełnia część danych. Mówimy też o poprawie bezpieczeństwa, ponieważ e-płatności współpracują z Polskim Standardem Płatności. Mieszkańcy mają też lepszą kontrolę nad swoimi zobowiązaniami, istnieje bowiem możliwość sprawdzenia historii i statusu płatności, a system od razu wysyła potwierdzenie po przetworzeniu transakcji.
Efekt zintegrowania miejskich podatków z mObywatelem był widoczny niemal natychmiast. – Po zasileniu bazy danych mieszkańcy zaczęli dzwonić do naszego urzędu, ponieważ otrzymali informacje na swoje telefony, że mają nieopłacone raty podatku. Dzięki temu mogą szybko i łatwo uregulować swoje zobowiązania finansowe – mówi Piotr Rewig, główny specjalista ds. informatyki w Urzędzie Miejskim w Złotoryi.
Poprzez ePłatności (makieta usługi dostępna jest TUTAJ) złotoryjanie mogą uregulować podatek od nieruchomości (osoby fizyczne), opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w zabudowie jednorodzinnej), podatek leśny i rolny (również tylko osoby fizyczne), a także łączne zobowiązanie pieniężne.
Na tym jednak nie koniec innowacji cyfrowych w złotoryjskim urzędzie miasta. Obecnie system ePłatności wykorzystuje tylko BLIK-a, wkrótce jednak mieszkańcy będą mogli korzystać z bardziej zróżnicowanych metod opłacania podatków, co bez wątpienia zwiększy wygodę korzystania z systemu. Złotoryja została bowiem wytypowana przez Ministerstwo Cyfryzacji do wprowadzenia u siebie usługi dodatkowej w ramach ePłatności, umożliwiającej płacenie również poprzez kartę płatniczą. Będziemy jedynym miastem w Polsce, które będzie miało okazję przetestować tę zupełną nowość.
– To dla nas wyróżnienie i dowód na to, że Złotoryja obecnie plasuje się w czołówce polskich miast i gmin wdrażających nowoczesne rozwiązania dla swoich mieszkańców. Mocno angażujemy się w rozwój cyfrowych usług publicznych – nie kryje satysfakcji burmistrz Kulig.