Jak sprawić, aby złotoryjanie dobrze mówili o swoim mieście w mediach społecznościowych? – to wyzwanie, przed którym stanęli studenci wrocławskich uczelni. Odpowiedzi spróbują poszukać w ramach Szkoły Liderów Lokalnych, wspólnego projektu akademicko-samorządowego, w którym nasze miasto uczestniczy po raz pierwszy.
Urząd Miejski w Złotoryi wychodzi z założenia, że wizerunek miasta kształtowany jest nie tylko przez oficjalne publikatory urzędowe w sieci czy portale internetowe, ale w dużej mierze także przez samych mieszkańców. Największy objętościowo udział w przepływie informacji mają media społecznościowe, w szczególności Facebook, na którym funkcjonuje kilka grup tematycznych poświęconych Złotoryi. Szkopuł w tym, że przekaz w mediach społecznościowych nie zawsze koresponduje zarówno z faktami, jak i realiami prawnymi, a do tego formułowany jest w sposób powierzchowny.
Stąd pytania: jak budować przekaz w mediach społecznościowych (jako medium dosyć nowym), by do mieszkańców docierały informacje zgodne ze stanem prawnym i faktycznym, oraz jak angażować złotoryjan w kształtowanie pozytywnego wizerunku miasta?
Odpowiedzi na nie magistrat postanowił poszukać wspólnie z wrocławskimi uczelniami, licząc na to, że studenci jako ludzie nauki, a zarazem osoby z zewnątrz, a więc spoglądające bez emocji na to, co się dzieje w Złotoryi, spojrzą obiektywnie na problemy, z którymi mierzy się miasto, i podpowiedzą jakieś pomysłowe rozwiązania. Platformą współpracy jest Szkoła Liderów Lokalnych, organizowana już po raz 4. „Złotoryja w mediach społecznościowych” to jedno z trzech wyzwań, jakie magistrat zaproponował żakom, pozostawiając im swobodę wyboru (dwa pozostałe tematy to kwestia ożywienia ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego i zapewnienie w Złotoryi warunków do rozwoju, pracy i życia dla ludzi młodych – pisaliśmy o tym TUTAJ).
Studentki – dwie z Uniwersytetu Ekonomicznego oraz jedna z Uniwersytetu Przyrodniczego – ostatecznie zdecydowały się zmierzyć z wyzwaniem związanym z wizerunkiem miasta. – Jako ludzie młodzi czułyśmy się najbardziej kompetentne właśnie w tym zakresie. Konsultowałyśmy to z naszymi tutorami na uczelniach, dochodząc do wniosku, że to także problem najbardziej na czasie – wyjaśnia Anna Kędziora z Uniwersytetu Przyrodniczego, która bierze udział w Szkole Liderów Lokalnych.
Projekt jest na razie w fazie wstępnej. – Jesteśmy już po pierwszych rozmowach, miałyśmy m.in. spotkanie w formie zdalnej z burmistrzem Robertem Pawłowskim. Przekazał nam, że bardzo zależy mu na kontakcie z mieszkańcami miasta, na tym, by mieli w mediach społecznościowych wiarygodną informację dotyczącą samorządu – dodaje Anna Kędziora.
Studentki przeprowadzą w najbliższych tygodniach diagnozę wizerunku Złotoryi w mediach, w tym mediach społecznościowych, czyli przede wszystkim na Facebooku. – W wielu znanych nam gminach to bardzo aktywny kanał w komunikacji samorządu z mieszkańcami. Przeanalizujemy między innymi, do kogo docierają informacje publikowane na stronach miejskich, jakie mają zasięgi, jak się pisze o mieście na grupach facebookowych – zapowiada studentka.
Efektem projektu ma być coś w rodzaju katalogu dobrych praktyk w komunikacji. Studentki spróbują w nim wskazać kierunki, w jakich powinno pójść miasto, by skutecznie przekazywać mieszkańcom kompletną i wiarygodną informację, a także podpowiedzieć, jak reagować na kryzysy w mediach społecznościowych.
Jak podkreśla Katarzyna Iwińska, naczelniczka Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Obsługi Inwestora UM, miastu zależy na profesjonalnym kreowaniu wizerunku w mediach społecznościowych. – Od lat prowadzimy aktywną politykę pozyskiwania inwestorów. Jednym z kilku czynników decydujących o wyborze Złotoryi jako miejsca pod inwestycję jest przyjazny samorząd i społeczność lokalna bez istotnych konfliktów, np. ekologicznych czy związanych z uciążliwą infrastrukturą. To gwarantuje, że proces inwestycyjny, a następnie rekrutacji do firm będzie przebiegać w atmosferze wsparcia. Cieszy więc, że studenci wybrali wyzwanie związane z mediami społecznościowymi. Mam nadzieję, że ich praca przyniesie wiele praktycznych korzyści dla miasta – podkreśla pani naczelnik, która z ramienia UM koordynuje współpracę ze studentkami.
Projekt ma trwać przez cały semestr letni. Ratusz powinien poznać wskazówki liderów w maju.