Trwają prace przy budowie dróg rowerowych w południowej części Złotoryi. Miejscami widać już, jak będzie przebiegać trasa łącząca ulice Przemysłową i Hożą. Złotoryjski magistrat szuka tymczasem wykonawcy kolejnych odcinków pętli rowerowej – od zalewu do ul. Stromej. Miasto w coraz bardziej widoczny sposób zyskuje pod względem drogowym na rozbudowie infrastruktury dla rowerzystów.
Staw osadowy to jeden z ulubionych kierunków wypadów rekreacyjnych złotoryjan. Już wkrótce miłośnicy dwóch kółek otrzymają do dyspozycji wygodny ciąg pieszo-rowerowy o długości blisko 2,2 km, którym dojadą bezpiecznie w okolice zbiornika położnego między Złotoryją a Leszczyną. Będzie miał szerokość 3 m, oświetlenie z lamp LED-owych, nawierzchnię z betonu asfaltowego i pobiegnie ulicami Lubelską, Bolesława Krzywoustego, Strefową i Przemysłową.
Roboty drogowe ruszyły na przełomie października i listopada. Realizuje je dwóch wykonawców: Sudeckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Jeleniej Góry i konsorcjum złożone z Przedsiębiorstwa Usługowo-Produkcyjnego i Handlowego COM-D z Jawora oraz Jeleniogórskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych.
Pierwsza firma ma za sobą rozbiórkę chodnika z kostki betonowej na ul. Krzywoustego, w miejsce którego wybudowana zostanie asfaltowa droga dla rowerzystów i pieszych. Koparki pracują również na końcu ul. Przemysłowej. Na skarpie przy zakładzie Sika Automotive pojawiła się już betonowa palisada, a wzdłuż jezdni, w kierunku ul. Strefowej, układane są krawężniki wytyczające przebieg ścieżki.
Drugi z wykonawców wykorytował z kolei grunt na Lubelskiej i w tej chwili koncentruje się na przeprowadzeniu ścieżki rowerowej przez nasyp łączący obydwa brzegi jaru ciągnącego się wzdłuż Krzywoustego (postęp prac prezentujemy w galerii).
Więcej o zakresie inwestycji rowerowej w południowej części Złotoryi pisaliśmy TUTAJ.
Przypomnijmy, że ciąg pieszo-rowerowy od Lubelskiej do Przemysłowej to część większej inwestycji – śródmiejskiej drogi rowerowej o długości ponad 9 km. Ma ona charakter pętli zaczynającej się i kończącej przy strefie ekonomicznej. Kilka je fragmentów zostało już oddanych do użytku. Mowa o ul. Krótkiej, zjeździe z osiedla do zalewu, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz deptaku na starówce, gdzie wprowadzono strefę zamieszkania. Dobiegają także końca prace na ulicach Stromej i Cmentarnej.
W tej chwili Urząd Miejski w Złotoryi prowadzi postępowanie przetargowe na kolejne odcinki pętli: G, H, I oraz J. To ok. 2-kilometrowy fragment śródmiejskiej drogi rowerowej, obejmujący teren przy zalewie oraz ulice Sportową, Kolejową i Garbarską. Przy zalewie ma powstać ciąg pieszo-rowerowy o nawierzchni bitumicznej, natomiast na Kolejowej, przy młynie, miasto zbuduje asfaltową ścieżkę rowerową, a obok niej betonowy chodnik. Z kolei na Sportowej i Garbarskiej wprowadzone będzie nowe oznakowanie mające zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów. Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą składać oferty do poniedziałku 23 listopada.
Złotoryjskie ścieżki dla rowerzystów powstają w ramach dużego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”.
– Stawiamy na rozwój ruchu rowerowego i dlatego budujemy potrzebną do tego infrastrukturę, chcąc zapewnić rowerzystom bezpieczny dojazd do strefy przemysłowej i w inne części Złotoryi. Polityka niskoemisyjna to kierunek, jaki kilka lat temu obrało miasto. Zależy nam na tym, by jak najwięcej mieszkańców przesiadło się z samochodów na rowery, by ograniczyć transport zmotoryzowany i zmniejszyć dzięki temu emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Otrzymaliśmy na to 6 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej – tłumaczy Katarzyna Iwińska, naczelniczka Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Obsługi Inwestora w UM, który odpowiada za projekt rowerowy.
Jak trafnie jednak zauważa pani naczelnik, przy okazji budowy infrastruktury rowerowej udało się również uporządkować pod względem drogowym kilka fragmentów miasta. Od lat jest to jeden z głównych postulatów podnoszonych przez mieszkańców. Gdyby nie projekt pętli dla rowerzystów, nie byłoby modernizacji i budowy parkingów na ul. Krótkiej. Udało się także przebudować część ul. Cmentarnej, gdzie wysłużoną kostkę brukową zastąpił równy asfalt. Diametralnie zmienia się również ul. Stroma, stanowiąca dojazd do ogródków działkowych i kopalni Aurelia (pokazuje to film, który publikujemy pod tekstem). Wyrównano tu nie tylko szczeliny w betonowej nawierzchni przy dawnych zakładach obuwia – wszędzie tam, gdzie dotąd była droga gruntowa, położony został asfalt. Zamiast kurzącej się szutrówki powstała gładka jezdnia, która ucieszy nie tylko rowerzystów, ale także kierowców.
Teraz „ucywilizowana” zostanie także ul. Przemysłowa, która stanie się znacznie bezpieczniejsza, nie tylko dla rowerzystów. – Nie ma tutaj w tej chwili chodnika, po zmroku jest ciemno przez brak latarni, a rowerem strach jeździć ze względu na ruch duży pojazdów ciężarowych. To wszystko ulegnie zmianie, gdy zakończy się miejska inwestycja związana z budową dróg rowerowych. Wtedy Lubelska, Krzywoustego, Strefowa i Przemysłowa bezpiecznie wyprowadzą rowerzystów z miasta w kierunku stawu osadowego. Zakładamy, że to będzie bardzo popularny wśród mieszkańców szlak rowerowy – dodaje Katarzyna Iwińska.
Droga rowerowa do strefy przemysłowej powinna być gotowa na koniec stycznia przyszłego roku.