Przedsiębiorcy mają czas do 31 stycznia na wysłanie do ZUS informacji ZUS IWA z danymi potrzebnymi do ustalenia wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe.
- Czasu zostało niewiele warto, więc sprawdzić czy też musimy to zrobić – mówi Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Taki obowiązek mają płatnicy, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego, co najmniej 10 pracowników – dodaje.
Obowiązek przesyłania informacji nie dotyczy wszystkich firm. Zobowiązani są do tego jedynie przedsiębiorcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
• Byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS, jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2019 r.,
• Zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w 2018 r., co najmniej 10 ubezpieczonych
• Byli wpisani do rejestru REGON w dniu 31 grudnia 2018 r.
Liczba ubezpieczonych w przedsiębiorstwie to iloraz sumy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy w roku kalendarzowym, za który jest składana informacja i liczby miesięcy tego roku. W związku z tym, że istnieje wymóg nieprzerwanego zgłoszenia w ZUS do ubezpieczenia wypadkowego, przy wyliczaniu liczby ubezpieczonych, co do zasady przyjmuje się liczbę 12 miesięcy.
– W zależności tego, co dostaniemy od przedsiębiorcy, ocenimy stopień zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników firmy. Jeśli w firmie często dochodziło do wypadków lub warunki pracy na konkretnym stanowisku sprzyjają występowaniu chorób zawodowych, to może mieć to wpływ na podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe – wyjaśnia Kowalska-Matis.
Każdy przedsiębiorca musi podać rodzaj przeważającej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy zgłoszonych w ubiegłym roku, liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich oraz liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia a także dane dotyczące przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
Jak IWA dostarczyć do ZUS?
Informację ZUS IWA płatnik składek przekazuje w takiej samej formie jak inne dokumenty ubezpieczeniowe. Tak więc jeśli przedsiębiorca składa zwyczajowo dokumenty drogą elektroniczną, to również ZUS IWA należy wysłać w takiej formie. Jeśli natomiast przekazuje dokumenty w formie papierowej, również IWA powinna być złożona w formie papierowej. Jeśli płatnik składek jest zobowiązany do przekazania ZUS IWA w formie papierowej, należy dostarczyć informacje do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek. W przypadku przekazywania informacji ZUS IWA w formie przesyłki pocztowej, na kopercie powinien być umieszczony napis "ZUS IWA".
Zakład Ubezpieczeń Społecznych opracował poradnik "Zasady składania i wypełniania informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA" dostępny do pobrania w formacie PDF. Wszystkie poradniki dostępne na stronie ZUS są bezpłatne i nie wymagają rejestracji ani zakładania konta.
Poradnik znajdziesz tutaj oraz w załączniku (PDF).
Więcej informacji o formularzu ZUS IWA oraz ustalaniu składki na ubezpieczenie wypadkowe można uzyskać na stronie internetowej www.zus.pl, pod numerem telefonu 22 560 1600 oraz w każdej placówce Zakładu.