Złotoryjski ratusz ponownie zachęca do usunięcia dachów z eternitu. Miasto dofinansuje utylizację tym mieszkańcom, którzy w tym roku zdecydują się zutylizować szkodliwe wyroby azbestowe. Na terenie Złotoryi znajduje się jeszcze ok. 90 takich budynków. Na zgłoszenie jest czas do 8 kwietnia.
Urząd Miejski w Złotoryi prowadzi nabór wniosków na dofinansowanie odbioru, demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest lub samego odbioru tych odpadów. Chodzi głównie o faliste płyty azbestowo-cementowe, tzw. eternit, który był w przeszłości używany na pokrycia dachów.
Mieszkańcy, którzy chcą skorzystać z dofinansowania, powinni przed złożeniem wniosku upewnić się, czy ich nieruchomość jest wpisana do „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy miejskiej Złotoryja” (do załącznika nr 7 – dostępny jest TUTAJ). Urząd sfinansuje złotoryjanom większość kosztów związanych z usunięciem i utylizacją eternitu – pod warunkiem, że pozyska dotację na ten cel z Wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska. O wsparcie mogą się starać osoby fizyczne, osoby prawne i przedsiębiorcy, którzy są właścicielami lub użytkownikami obiektów ujętych w miejskim wykazie.
Wnioski będą rozpatrywane w kolejności wpływu do UM. Te złożone po 8 kwietnia magistrat weźmie pod uwagę dopiero w przyszłym roku.
Formularz wniosku wraz z załącznikami dostępny jest w Wydziale Gospodarki Odpadami UM (oficyna, pok. 1) oraz na stronie www.zlotoryja.pl w zakładce Gospodarka odpadami/Program usuwania azbestu (wystarczy kliknąć TUTAJ).
Przypomnijmy, że miasto opracowało program dotyczący eliminowania z przestrzeni miejskiej wyrobów azbestowych w 2016 r. Wg przeprowadzonej wówczas inwentaryzacji (i późniejszych aktualizacji) w Złotoryi były 124 obiekty wybudowane z udziałem szkodliwego dla zdrowia eternitu. Jak dotąd, dzięki przeprowadzanym od 2017 r. corocznym akcjom usuwania materiałów z azbestu, udało się pozbyć szkodliwych materiałów z 33 budynków.
Zgodnie z założeniami polityki państwa, dachy z eternitu mają być usunięte do 2032 r. Odpowiedzialni są za to właściciele i użytkownicy obiektów. Państwo dotuje jedynie usunięcie starego dachu wykonanego z azbestu. Za położenie nowego trzeba zapłacić z własnych środków.