Czy Hoża stanie się modelową ulicą w kwestii bezpieczeństwa pieszych? Urząd Miejski w Złotoryi chce je podnieść o poziom wyżej przy okazji przebudowy ulicy. Planowany jest montaż m.in. podświetlanych znaków i sygnalizacji wyhamowującej piratów drogowych. Trudno jednak o to wszystko będzie bez środków z zewnątrz, dlatego miasto stara się o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Przebudowa ma objąć całą Hożą – od skrzyżowania z ul. Lubelską do krzyżówki z Wojska Polskiego. Razem to 870 m. Koszty inwestycji we wniosku złożonym w rządowym funduszu oszacowano na prawie 2 mln zł. Magistrat czeka na rozstrzygnięcie konkursu.
Jezdnia Hożej jest popękana i zniszczona w wyniku m.in. wielokrotnego rozkopywania przy okazji robót budowlanych oraz remontów sieci i urządzeń podziemnych. Mocno zużyte są też betonowe krawężniki, które wystają na różną wysokość. Co prawda miasto prowadziło tutaj w ubiegłym roku prace inwestycyjne, ale dotyczyły one jedynie budowy ciągu pieszo-rowerowego w miejsce chodnika.
Urząd chciałby położyć nową nawierzchnią asfaltową i poszerzyć jezdnię w najwęższym miejscu do 5,5 m. Przebudowanych miałoby być również wszystkich 8 skrzyżowań z drogami gminnymi oraz zatoka autobusowa, która otrzymałaby nowe oświetlenie w postaci opraw LED-owych (przypomnijmy, że ok. 20 tego typu latarni ulicznych zostało zamontowanych wzdłuż Hożej już w ubiegłym roku).
We wniosku jest też mowa o podniesieniu bezpieczeństwa na siedmiu przejściach dla pieszych. Chodzi nie tylko o ich doświetlenie, ale także oznakowanie. W pięciu miejscach przed „zebrami” miałyby stanąć podświetlane znaki informujące o przejściach przez jezdnię z zasilaniem solarnym, a w jednym – bardziej zaawansowany technologicznie zestaw z tzw. inteligentnym podświetleniem znaku D6. Ratusz chciałby też wyposażyć jedno z przejść w sygnalizację świetlną opartą na detekcji prędkości, czyli włączającą czerwone światło, jeśli samochód jechałby zbyt szybko.
Poza przebudową nawierzchni wstępny plan zakłada również modernizację dużego fragmentu kanalizacji deszczowej. Sieć odprowadzająca wodę opadową jest w złym stanie technicznym zwłaszcza na ponad 350-metrowym odcinku pomiędzy ul. Wojska Polskiego i ul. Wiśniową, gdzie nie brakuje nieszczelności, pęknięć, załamań i zapadniętych studni. Kanalizacja na Hożej podczas większych ulew nie nadąża z odprowadzaniem deszczówki. W rezultacie w ostatnich kilku latach wielokrotnie dochodziło w tym rejonie miasta do zalewania garaży i pomieszczeń gospodarczych w budynkach jednorodzinnych, co powodowało straty materialne.
Hoża to jedna z ważniejszych i najbardziej ruchliwych ulic w Złotoryi. Stanowi główny dojazd do szpitala powiatowego, a także przedszkoli, szkoły podstawowej oraz hali sportowej „Tęcza”. Po wybudowaniu łącznika Lubelskiej z Wojska Polskiego służy też jako alternatywny wyjazd z miasta w kierunku Jeleniej Góry. Komunikuje ponadto osiedle mieszkaniowe w rejonie ul. Śląskiej z centrum miasta. Z kolei poprzez ul. Juliusza Słowackiego łączy się z drogą powiatową – ul. Bolesława Krzywoustego, która prowadzi do złotoryjskiej podstrefy LSSE.