Miasto pozyskało dotację na budowę ścieżek rowerowych! Projekt jest warty prawie 2,7 mln zł, a jego realizacja rozpocznie się jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Powstanie pętla dla rowerów, z wydzielonymi pasami dla rowerzystów i specjalnymi „śluzami”. Zjedziemy nią m.in. osiedla nad zalew. Ma być alternatywą dla ruchu aut osobowych w centrum i ograniczyć emisję spalin.
W ciągu dwóch najbliższych lat w Złotoryi powstanie infrastruktura rowerowa o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. Projekt zakłada stworzenie ok. 30 miejsc postojowych (tzw. „park and ride” oraz „bike and ride”). Powstaną też 2 węzły przesiadkowe, na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem.
Pętla ma się zaczynać i kończyć w złotoryjskiej podstrefie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pobiegnie stamtąd ul. Krzywoustego i skręci w lewo w ul. Lubelską, a następnie pokieruje rowerzystów w ul. Hożą. Stąd będzie można pojechać Wojska Polskiego w kierunku os. Nad Zalewem i zjechać do zbiornika, ścieżką wytyczoną w miejscu dzisiejszego zejścia nad zalew. To najprawdopodobniej najtrudniejsza pod względem technicznym część inwestycji, ze względu na warunki terenowe i duży spadek. Z zalewu pętla pobiegnie wzdłuż Kaczawy do ul. Chojnowskiej, a stamtąd ul. Wyszyńskiego przez Rynek i al. Miłą do ul. Hożej.
W ramach projektu przebudowany zostanie parking przy ul. Krótkiej. Stanie się on węzłem przesiadkowym dla osób, które przyjadą rowerem i dalej będą chciały skorzystać z komunikacji publicznej (np. busy na strefę, do Wrocławia). Przy ul. Krótkiej w przyszłości zlokalizowany zostanie także punkt tzw. roweru miejskiego.
Miejska inwestycja to także spore wyzwanie dla złotoryjskich kierowców. W ramach pętli powstaną samodzielne drogi przeznaczone wyłącznie dla rowerów oraz pasy rowerowe, czyli wydzielone z istniejących już dróg części dla rowerzystów. Oznaczać to będzie m.in. dodanie śluz rowerowych na skrzyżowaniach, za sprawą których rowerzysta będzie mieć pierwszeństwo przed autem. W skład pętli wejdą też strefy pieszo-jezdne, w których pas rowerowy będzie wydzielany z ciągu pieszego. Podobne rozwiązania funkcjonują m.in. we Wrocławiu czy Poznaniu.
Wytyczenie pętli i dostosowanie jej do poruszania się rowerem umożliwili projekt pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych w Złotoryi”, który uzyskał dofinansowanie ze środków RPO. Całkowita wartość przedsięwzięcia to 2 694 345,36 zł, dotacja wynosi 2 290 193,56 zł. Urzędnicy magistratu podkreślają, że musieli wykonać „potrójną pracę”, by pozyskać dofinansowanie.
– Po pierwsze, trzeba było przejść z bardzo dobrym wynikiem wieloetapową ocenę, czyli przygotować jak najlepszy wniosek o dofinansowanie, ale także przekonać Aglomerację Jeleniogórską do tego, że utworzenie alternatywy dla ruchu aut osobowych właśnie w Złotoryi ma duże znaczenie. Do tej pory ocena wpływu projektów złotoryjskich na rozwój Aglomeracji była mało satysfakcjonująca dla naszego miasta – tłumaczy Katarzyna Iwińska, naczelnik Wydziału Funduszy Zewnętrznych i Obsługi Inwestora w Urzędzie Miejskim w Złotoryi.
Po drugie – Złotoryja rywalizowała o pieniądze z projektem Jeleniej Góry. Rywalizacja była o tyle trudna, że to miasto, które jest stolicą Aglomeracji, a dodatkowo w samym naborze preferowane były projekty realizowane w miastach powyżej 25 tys. mieszkańców. Po trzecie wreszcie – pierwotnie wysokość środków w naborze, przeznaczonych na dotacje, była równa wartości projektu jeleniogórskiego.
– Wiedzieliśmy o możliwości przesunięcia środków finansowych w ramach działania 3. RPO, więc jako wydział wykonaliśmy mnóstwo pracy i telefonów, przeprowadziliśmy wiele rozmów, aby doprowadzić do zapewnienia pełnej alokacji na projekty. Zrobiliśmy wszystko, żeby uniknąć ryzyka braku rekomendowania projektu do dofinansowania mimo pozytywnej oceny wniosku – dodaje Katarzyna Iwińska. Przypomnijmy, że do takiej sytuacji doszło przed kilkoma tygodniami w przypadku rewitalizacji Złotoryi, która przeszła ocenę, a finalnie zabrakło dla niej środków.
Dotacja to pierwszy krok do uruchomienia w Złotoryi śródmiejskich dróg rowerowych. Kolejny to doprojektowanie części pętli. Miasto ma wkrótce ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji. Ma być gotowa do końca 2019 r.
fot. UM Złotoryja
Gratuluję i... dziękuję :)