Pies wałęsający się po ulicy? Podejrzani osobnicy czający się w ciemnościach podwórka? Rozrzucone śmieci? Zepsuta latarnia uliczna? Teraz te i wiele innych spraw dotyczących porządku publicznego oraz usterek w infrastrukturze miejskiej można zgłaszać pod jednym numerem telefonu obsługiwanym przez centrum monitoringu, które stało się także całodobowym centrum powiadamiania. Złotoryjski ratusz liczy, że jego uruchomienie poprawi zdecydowanie stan bezpieczeństwa w mieście. I zachęca policję do korzystania z niego.
Całodobowy monitoring w siedzibie straży miejskiej działa w Złotoryi od grudnia. Obsługuje go 5 operatorów, którzy pracują na 8-godzinne zmiany. Przez dzień i noc śledzą na monitorach zapis 35 kamer rozmieszczonych na terenie miasta.
– Wszystkie działania, które teraz podejmujemy, są nakierowane na to, żeby Złotoryja była najbezpieczniejszym miastem na Dolnym Śląsku, przyjaznym naszym mieszkańcom. Liczę na to, że dzięki wprowadzeniu całodobowego monitoringu sprawcy wykroczeń czy przestępstw będą łapani na gorącym uczynku lub nawet skutecznie odstraszani, a nie ustalani na podstawie zapisu kamer dopiero wtedy, gdy coś się wydarzy – tłumaczy burmistrz Robert Pawłowski, który wczoraj podpisał porozumienie z komendantem powiatowym mł. insp. Jackiem Bandykiem. Dotyczy ono zasad i form współpracy między strażą miejską a złotoryjską policją, m.in. wykorzystania centrum monitoringu do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Złotoryi. Policjanci będą mieli przez całą dobę wgląd w zapis miejskich kamer, w każdej chwili też mogą się skontaktować z operatorem centrum, by uzyskać informacje o aktualnym stanie bezpieczeństwa.
– Uruchomienie przez miasto całodobowego monitoringu to niewątpliwie okazja do tego, żeby patrole policji, które były wcześniej kierowane do centrum miasta, mogły w tym momencie pełnić służbę na innych rejonach w powiecie złotoryjskim. Natomiast możliwość współpracy z obsadą centrum monitoringu pozwoli nam m.in. na szybkie reagowanie oraz na tzw. całodobową widoczność tego, co się dzieje w centrum miasta. Tym samym będziemy mogli błyskawicznie pojawić się i zareagować na wszelkiego typu naruszenia porządku, dewastacje, zakłócenia ciszy nocnej i wiele innych wykroczeń, które są społecznie uciążliwie dla naszych mieszkańców – zapewnia komendant Bandyk.
Od początku grudnia pracownicy centrum przekazali już ponad 40 zgłoszeń dyżurnemu Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi, głównie informacji o spożywaniu alkoholu w miejscach publicznych, podejrzeniu o zażywaniu narkotyków, bójkach czy kierowcach łamiących przepisy ruchu drogowego.
Wraz z zatrudnieniem operatorów w systemie trzyzmianowym centrum monitoringu stało się także miejskim centrum powiadamiania kryzysowego. – Służby miejskie, czyli urząd, RPK czy MOPS, kończą pracę po południu. Praktycznie przez 16 godzin w ciągu doby oraz przez cały weekend nie ma możliwości skontaktowania się z tymi instytucjami. Dlatego udostępniliśmy w centrum monitoringu alarmowy numer telefonu, na który będzie się można dodzwonić przez 24 godziny na dobę i natychmiast zgłosić o awarii czy usterce. Chodzi nam o to, aby tego rodzaju informacje, jak awaria latarni ulicznej, bałagan przy śmietniku czy połamana ławka były przekazywane nie za pomocą mediów społecznościowych, tylko bezpośrednio tutaj, do centrum. Chcemy w ten sposób budować poczucie odpowiedzialności wśród mieszkańców za to, co dzieje się w mieście – podkreśla burmistrz Pawłowski.
Sygnały o wykroczeniach przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia, o wszelkich uszkodzeniach w infrastrukturze komunalnej, ale także o zdarzeniach, które negatywnie wpływają na estetykę miasta i porządek, można przez całą dobę zgłaszać pod numerem telefonu 76 877 91 82. Operatorzy monitoringu przekażą te informacje dalej, określając, czy sprawa jest pilna i odpowiednie służby powinny zareagować od razu, czy też może zaczekać.
Więcej o całodobowym centrum monitoringu można przeczytać tutaj.