Do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi zgłosił się kolejny mieszkaniec naszego powiatu, który został oszukany podczas zakupów przez internet.
– Mężczyzna znalazł na jednym z portali społecznościowych ofertę sprzedaży ekspresu do kawy. Wpłacił na konto sprzedającego prawie 300 zł. Niestety nie otrzymał zamówionego towaru, a kontakt ze sprzedającym urwał się – relacjonuje asp. Dominika Kwakszys, rzeczniczka prasowa KPP w Złotoryi.
Pamiętajmy:
- kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
- zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą,
- sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu. Zweryfikujmy prawdziwość tych danych oraz rzeczywiste funkcjonowanie podmiotu gospodarczego,
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,
- pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na „odbiór osobisty" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą „za pobraniem", jeżeli nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,
- nie dajmy się nabrać na wyjątkowe promocje – bardzo często niska cena jest tylko haczykiem na który oszuści „łowią” swoje ofiary.
Gdy doszło do oszustwa, należy:
- zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją: dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów,
- skompletować (w razie oszustwa na aukcji internetowej) następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym,
- o oszustwie poinformować najbliższą jednostkę policji.