W ostatnim czasie na terenie powiatu złotoryjskiego odnotowano kolejny przypadek oszustwa za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego.
Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia komunikatora, w imieniu właściciela profilu wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli pilną potrzeba opłacenia zamówionej przesyłki. Tą metodą udało im się wyłudzić pieniądze.
– Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go znajomemu. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Wypłaty dokonywane są na terenie całego kraju. Niestety ten proceder robi się coraz bardziej popularny, także w naszym powiecie – mówi mł. asp. Dominika Kwakszys, oficer prasowa KPP w Złotoryi.
– Przestrzegamy. Jeśli otrzymujemy prośbę o kod BLIK, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK, zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów – przestrzega rzeczniczka.