Uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Świerzawie wzięli udział w Regionalnych Zawodach Robotycznych LEGO FLL: Lego First League, które odbyły się w Żarach.
Zajęcia robotyczne dla uczniów prowadzi Adrian Maćków, który również realizuje projekt #Centrum Mistrzostwa Informatycznego. Grupa wzięła udział w zawodach po raz pierwszy i udało im się zająć pierwsze oraz dwa trzecie miejsca w różnych kategoriach.
LEGO FLL to międzynarodowy turniej robotyczny (polska edycja) oparty na założeniach idei STEAM, która wskazuje, że proces uczenia się to poszukiwanie, współpraca i krytyczne myślenie. Łączy najnowsze osiągnięcia nauki, inżynierii, technologii, a także sztuki i matematyki. Pomaga kształtować otwarte i kreatywne umysły.
Czym różni się nauczanie w duchu STEAM od metody zajęć praktycznych/laboratoryjnej? – Metoda zajęć praktycznych to jedna z najbardziej efektywnych metod nauczania, ponieważ jest to nauczanie poprzez doświadczanie. Jej etapy to: dostrzeżenie problemu, jego sformułowanie, poszukiwanie rozwiązania oraz wyprowadzenie wniosków. STEAM to coś więcej niż metoda zajęć praktycznych, to takie projektowanie całościowego procesu kształcenia, by nie utracić naturalnych zdolności dziecka, a jednocześnie rozwinąć jego kompetencje zgodnie z wymaganiami współczesnego świata – odpowiada Adrian Maćków.
Dodatkowo uczniowie pod kierunkiem trenera wezmą udział w nowym projekcie ogólnopolskim „Liga robotów”.
Projekt daje możliwość połączenia najnowszych osiągnięć nauki, inżynierii oraz technologii, aby przez aktywne zaangażowanie uczniów, odkrywać ich talenty i pasje.
Uczniowie, dzięki udziałowi w programie, rozwiną kluczowe kompetencje (kształtowanie umiejętności budowania robotów i programowania; formowanie sprawności kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów; rozwijanie umiejętności manualnych; budowanie kompetencji społecznych; doświadczanie poprzez dotyk i eksperyment, co ułatwia uczenie się).
Szkoła otrzyma zestaw klocków, wsparcie merytoryczne, a także możliwość wymiany doświadczeń z innymi placówkami biorącymi udział w turniejach, a rodzice otrzymają dodatkową ofertę nowoczesnej edukacji na terenie szkoły. Opiekunowie drużyn (niekoniecznie nauczyciel informatyki) zdobędą nowe kompetencje w zakresie pracy nowatorską metodą STEAM z klockami edukacyjnymi.
Adrian Maćków, jako doradca z informatyki, realizuje także projekt "lekcje z robotyki w SP 1 im. Marii Konopnickiej w Złotoryi".