Pomimo ograniczeń związanych z zapraszaniem teatrzyków do placówki, dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 1 w Złotoryi nie zapominają o kulturze i wiele wydarzeń organizują razem ze swoimi paniami.
O kulturę dbają szczególnie 5. i 6-latkowie z grupa III „Eko-skrzaty”, które realizują ogólnopolski projekt „Z kulturą mi do twarzy”, pod honorowym patronatem ministra edukacji narodowej.
– Głównym celem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat wartości oraz promowanie kultury. Realizowane zadania mają wzmocnić w dzieciach poczucie tożsamości narodowej, kulturowej i regionalnej oraz rozwijać ich poczucie estetyki poprzez kontakt ze sztuką. Założeniem programu jest również kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych – mówi dyrektorka przedszkola, Iwona Wodniak
Kategorie zadań w ramach realizacji projektu zostały podzielone na 3 moduły:
- „W krainie muz”- realizacja zajęć z różnych dziedzin sztuki, takich jak: malarstwo, teatr czy sztuka.
- „Piękno regionu”- zapoznanie ze swoim miastem/wsią, wycieczka do muzeum, skansenu itp.
- „Kocham, lubię, szanuję”- kształtowanie prawidłowych wzorców zachowań wobec rówieśników, osób starszych i niepełnosprawnych.
Starsze przedszkolaki opracowały „kodeks dobrego zachowania”, który reguluje normy współżycia i współpracy w grupie rówieśniczej podczas zabaw i zajęć, poznały zasady prawidłowego zachowania się przy stole i kultury spożywania posiłków. W ramach projektu zorganizowały całoroczną akcję zbiórki plastikowych nakrętek, która uczy, że przedmioty, wyrzucane do śmieci mogą być ponowie przetworzone, a dodatkowo dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony dla chłopca z autyzmem, który jest podopiecznym Jaworskiego Stowarzyszenia Charytatywnego „Damy radę”. – Dzieci przyswoiły etykietę właściwego zachowania się względem innych osób, zrozumiały potrzebę niesienia pomocy, bycia uprzejmym, miłym i troskliwym. Siłę czerpały z literatury uwrażliwiającej i rozbudzającej ich empatię. Przygotowały występ dla babć i dziadków z okazji ich święta, który on-line udostępniły swoim kochanym seniorom – dodaje nauczycielka Aleksandra Dyda.
W zakresie sztuki dzieci poznały najpopularniejsze instrumenty muzyczne, ich wygląd i brzmienie. Miały możliwość uczestnictwa w wirtualnym koncercie Vivaldiego „Cztery pory roku”. Do tego ważnego wydarzenia przygotowywały się od dłuższego czasu. Poznały słownictwo powiązane z tematem koncertu, sposób zachowania się na koncercie, właściwy styl ubioru. Nauczyły się odczytywania numeracji rzędów i miejsc na widowni, a w dniu koncertu samodzielnie musiały „zakupić” bilet w kasie i odszukać przydzielone miejsce. W przedszkolu zorganizowały koncert kolęd i pastorałek z udziałem wszystkich przedszkolaków. Dzieci miały też okazję przygotowania układu tanecznego do utworu Hallelujah. Fragmenty zostały udostępnione rodzicom poprzez media społecznościowe.
Ponadto dzieci wykonały przeróżne prace plastyczne przy użyciu wielu metod i technik, poznały nowe techniki pejzażu i portretu. Miały także możliwość zaznajomienia się ze znaczącymi i najważniejszymi budowlami architektonicznymi na świecie, a następnie odtworzenia wybranych przy pomocy klocków lub innych materiałów.
– Kolejnym etapem realizacji projektu będzie poznawanie przez dzieci piękna regionu wraz z jego kulturą i historią. Mamy szczęście zamieszkiwać w mieście z bardzo bogatą historią, podpartą wieloma tradycjami związanymi m.in. z płukaniem złota czy górnictwem. Miłym akcentem będzie rajd złotego skrzata śladami zabytków miasta. Z kulturą zawsze i wszędzie każdemu do twarzy, dlatego pomimo zakończenia projektu z chęcią będziemy realizować wiele jego założeń w codziennej pracy z przedszkolakami – mówi na koniec Iwona Wodniak.