Aktualna sytuacja w kraju i na świecie wpłynęła na wzrost popularności internetowych zakupów. Dodatkowo okres przedświąteczny powoduje, że pomysłów na prezenty dla najbliższych szukamy właśnie w sieci. Musimy jednak pamiętać, że w tym czasie rośnie aktywność oszustów.
Złotoryjscy policjanci po raz kolejny przypominają, jak nie dać się oszukać podczas takich zakupów. Co zrobić, aby uniknąć utraty pieniędzy?
– Większość oszustw łączy jedno: okazyjna cena. Zwykle sprzedający oferuje przedmiot w bardzo niskiej cenie, który w sklepie jest kilkukrotnie droższy. Kupujący wpłaca pieniądze, ale towaru nie dostaje. Aby uniknąć oszustw radzimy, aby zachować zdrowy rozsądek, nie wierzyć w niezwykle wyjątkowe okazje, a sprzedającego sprawdzić przed zakupem, a nie po fakcie – radzi st. sierż. Dominika Kwakszys, oficer prasowa KPP w Złotoryi.
Robiąc zakupy przez Internet należy korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych.
Warto sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym (bezpośrednio w serwisie sprzedażowym, jak i poprzez wyszukiwarkę internetową).
Sprawdźmy także numer telefonu sprzedającego (czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej i czy numer sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą).
W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy. W tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym i dopytać o możliwość nadania przesyłki za pobraniem.
Korespondując ze sprzedawcą za pośrednictwem poczty elektronicznej, unikajmy klikania w nadesłane linki, a na stronę sklepu lub bankowości elektronicznej wchodźmy poprzez wpisywanie adresu w okno przeglądarki.
O każdym przypadku oszustwa należy poinformować policję.