Funkcjonariusze Wydziału Kryminalnego Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi prowadzą czynności w sprawie oszustwa internetowego, do którego doszło w lutym br.
Do komendy zgłosiła się 45-letnia złotoryjanka, która poinformowała, że otrzymała SMS-a z nieznanego numeru z informacją o konieczności uregulowania niedopłaty wraz z odnośnikiem do strony internetowej. Po kliknięciu w otrzymany link została przekierowana na stronę bankowości elektronicznej, za pośrednictwem której wykonała przelew na kwotę kilku złotych. Jak się później okazało, z konta pokrzywdzonej została pobrana zdecydowanie wyższa kwota (2,5 tys. zł). Policjanci szczegółowo wyjaśniają okoliczności opisanego przestępstwa, które mają na celu ustalenie i zatrzymanie sprawy oraz odzyskanie utraconych pieniędzy.
Policja ostrzega przed nową metodą oszustwa. – Apelujemy do mieszkańców o zachowanie wszelkiej ostrożności. Prosimy nie otwierać dołączonych do wiadomości załączników niewiadomego pochodzenia, które mogą zawierać wirusy lub inne złośliwe oprogramowanie – ostrzega st. sierż. Dominika Kwakszys, oficer prasowy KPP w Złotoryi.
Aby nie narażać się na zbędne ryzyko pamiętajmy o kilku zasadach:
1. Nie wchodzić na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących SMS-ach lub mailach.
Używajmy do tego celu adresu podanego przez bank, z którym podpisaliśmy umowę o otwarcie i prowadzenia rachunku bankowego. Nie jest również wskazane wykorzystywanie mechanizmu tzw. „zakładek” lub „adresów ulubionych”, gdyż istnieją szkodliwe obiekty, które potrafią modyfikować zachowane tam adresy.
2. Nigdy nie używać wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku.
Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron lub stron zawierających wirusy.
3. Przed zalogowaniem sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest bezpieczne.
Adres witryny internetowej banku powinien rozpoczynać się od skrótu: „https://”, a nie „http://”. Brak litery „s” w skrócie oznacza w tym przypadku brak szyfrowania, czyli dane są transmitowane tekstem jawnym, co naraża cię na niebezpieczeństwo.
4. Sprawdzać prawidłowość certyfikatu.
Zanim wpiszemy identyfikator bądź login i hasło sprawdźmy, czy połączenie z bankiem odbywa się z wykorzystaniem szyfrowania. Jeżeli znajdziemy symbol kłódki, kliknijmy na niego dwa razy, aby sprawdzić, czy wyświetlony certyfikat jest ważny i czy został wydany dla twojego banku. Jeśli certyfikat utracił ważność lub nie został wystawiony dla Twojego banku albo nie można go zweryfikować zrezygnuj z połączenia.