Nadchodzą długo oczekiwane przez nas święta, a co za tym idzie – prezenty pod choinką lub od mikołaja. Chcąc sprawić przyjemność swoim najbliższym, często kupujemy prezenty w sklepach internetowych, w których niestety, łatwo stać się ofiarą oszustwa.
Komenda Powiatowa Policji w Złotoryi ostrzega, że oszustów z roku na rok jest coraz więcej. – Pokrzywdzeni wpłacają pieniądze za towar, który nigdy nie zostaje wysłany, albo otrzymują paczkę z zawartością chusteczek higienicznych czy innym towarem niezgodnym z zamówieniem – ostrzega st. sierż. Dominia Kwakszys, oficer prasowy KPP w Złotoryi.
Internet służy nam nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do robienia zakupów. Dzięki sklepom internetowym i aukcjom mamy możliwość kupowania wielu rzeczy bez wychodzenia z domu. To bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić czas. Niestety, zdarza się, że klienci wirtualnych aukcji czy sklepów internetowych padają ofiarami oszustów.
Oszuści stają się najbardziej aktywni w okresie przedświątecznym i noworocznym, gdy wiele osób szuka prezentów dla bliskich.
Większość przekrętów łączy jedno – okazyjna cena. Zwykle sprzedający oferuje przedmiot w bardzo niskiej cenie, który w stacjonarnym sklepie jest kilkukrotnie droższy. Kupujący wpłaca pieniądze, ale towaru nie otrzymuje.
Aby uniknąć oszustw policja radzi, aby zachować zdrowy rozsądek, nie wierzyć w wyjątkowe okazje, a sprzedającego sprawdzić przed zakupem, a nie po fakcie.
W tym roku do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi wpłynęło 40 zawiadomień dotyczących oszustw dokonanych za pośrednictwem sieci, a świąteczna gorączka dopiero przed nami.
Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, przedstawiamy kilka wskazówek, dzięki którym zmniejszymy ryzyko oszustwa:
- nie dajmy się zwieść nierealnym promocjom. Bardzo często atrakcyjna, niska cena jest podstawowym „chwytem” wykorzystywanym przez oszustów,
- robiąc zakupy przez Internet należy korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych – takich, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji, czy też proponują nam zakupy z wykorzystaniem programów ochrony kupujących. Wówczas w przypadku oszustwa na naszą szkodę możemy starać się o zwrot poniesionych kosztów,
- dokonując wyboru sprzedawcy, warto zapoznać się z opiniami czy komentarzami, jakie wystawili mu inni kupujący. Sprawdźmy też, za co osoba ta otrzymała pozytywne komentarze, co było przedmiotem transakcji. Ustalmy, czy sprzedający wystawia na aukcji jeszcze inne towary oprócz tego, który nas interesuje, od kiedy jest użytkownikiem danego portalu aukcyjnego lub prowadzi sklep internetowy,
- ważne jest także odpowiedzialne wybranie formy przesyłki i płatności – preferujmy odbiór osobisty, przesyłkę kurierską pobraniową z możliwością sprawdzenia zawartości,
- czytajmy dokładnie opisy ofert – nawet te „drobnym druczkiem”,
- załóżmy odrębne konto z przypisaną do niego kartą płatniczą do zakupów w sieci – przelewając na niego kwotę transakcji. Jest to szczególnie ważne, gdy dokonujemy płatności przy użyciu danych karty (kiedy podajemy nr karty, datę jej ważności oraz kod CVV),
- zadbajmy także o dobry program antywirusowy, który zmniejszy ryzyko przejęcia naszych danych,
- zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
- kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są często bez ładowarki i dokumentacji,
- jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.