Rozpoczęła się przebudowa skrzyżowania ulic Legnickiej i Polnej. Prace, które zlecił złotoryjski ratusz, polegają przede wszystkim na poszerzeniu jezdni drogi głównej i jej odsunięciu od wyjazdu z osiedla Bohaterów Monte Cassino za pomocą azylów. Takie rozwiązanie ma poprawić widoczność i sprawić, że ta dość problematyczna krzyżówka stanie się bezpieczniejsza.
Wyjazd z Polnej na główną drogę biegnącą przez miasto jest niewygodny i niebezpieczny. Widoczność w lewo, w kierunku centrum, mocno ogranicza ściana budynku przy Legnickiej 20. By cokolwiek dostrzec, trzeba się wychylać zza kierownicy albo dojechać przodem samochodu do samej krawędzi jezdni, co zwiększa ryzyko kolizji.
Rozwiązaniem tych problemów ma być przeprofilowanie przebiegu ul. Legnickiej. Widoczność poprawi odsunięcie jej jezdni o prawie 2 m od wylotu Polnej i przesunięcie jej w kierunku placu, na którym dawniej znajdowała się stacja paliw CPN. Na skrzyżowaniu pojawią się „martwe pola”. Ma to ułatwić włączenie się do ruchu samochodom wyjeżdżającym z osiedla.
Taka korekta będzie się wiązała z poszerzeniem Legnickiej na wysokości krzyżówki, miejscami nawet o 2,4 m, oraz wyłączeniem z ruchu – po dwóch stronach wylotu z Polnej – fragmentów jezdni o szerokości ok. 2 m. Na tzw. „martwych polach”, wymalowanych na asfalcie białymi odblaskowymi liniami, ustawione będą wysepki z gumowych prefabrykatów, a na nich zamontowane zostaną słupki przeszkodowe (pylony). To wszystko oczywiście z elementami odblaskowymi, by było widoczne z daleka po zmroku. (Rozwiązanie z zastosowaniem takich elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego znane jest chociażby z sąsiedniego skrzyżowania, przy dawnym basenie.)
Zyskają także piesi – miasto wybuduje 2-metrowej szerokości chodnik na Legnickiej, naprzeciwko wylotu z Polnej, w miejscu utwardzonego i zdeformowanego pobocza.
Remont obejmuje odcinek jezdni o długości 53 m. Wykonawca, którym jest Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane, jest na etapie robót rozbiórkowych. Wczoraj zaczął demontować stary chodnik na wysokości zatoki po CPN-ie. Główna część zadania będzie polegała na ustawieniu nowych krawężników i wymianie konstrukcji poszerzenia ul. Legnickiej. Jezdnia w tym miejscu ma zyskać 3 warstwy betonu asfaltowego o łącznej grubości 16 cm, a także 50-centymetrową podbudowę.
– Przebudowa skrzyżowania nie powinna się wiązać z większymi utrudnieniami w ruchu, niemniej kierowcy muszą się liczyć z czasowymi przewężeniami jezdni. Wprowadzono też tutaj ograniczenie do 30 km/h. Wykonawca zapowiedział jednak, że prace związane z malowaniem „martwych pól” i montażem azylów, które będą się wiązały z zamknięciem jednego pasa jezdni, przeprowadzi w porze nocnej, by były jak najmniej uciążliwe dla kierowców – słyszymy w Wydziale Architektury Geodezji i Rozwoju Miasta w Urzędzie Miejskim w Złotoryi.
Schemat tymczasowej organizacji ruchu prezentujemy poniżej.
Przypomnijmy, że zmiany na skrzyżowaniu to część większego projektu związanego z modernizacją dróg miejskich, wartego blisko 2 mln zł. Polega on przede wszystkim na wymianie nawierzchni na fragmentach lub całych odcinkach następujących ulic: Juliana Tuwima, Słonecznej, Szczęśliwej, Henryka Brodatego, Mieszka I, Garbarskiej, Władysława Sikorskiego, Legnickiej (ciąg pieszo-jezdny równoległy do drogi głównej) oraz na pl. Jana Matejki. Większość tych prac jest już zrealizowana.