Informacje nie docierają, gdy adres jest nieaktualny. Emerytura wraca do ZUS, gdy konto zostało zmienione. Każdą zmianę zarówno adresu jak i numeru konta należy zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym ZUS wypłaca co miesiąc pieniądze.
Wszelka korespondencja kierowana jest na ostatni podany adres. Jeśli adres jest nieaktualny, z korespondencją może się zapoznać osoba zupełnie do tego nieuprawniony. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia danych osobowych.
Może to spowodować szkody, w tym kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe.
– Ponadto, jeśli ktoś nie zmieni adres na aktualny, a my wyślemy na ten adres korespondencję, to będzie ona doręczona skutecznie, czyli skutki jej doręczenia będą obciążały adresata korespondencji. Dlatego należy zgłaszać nam każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego. Ten obowiązek wynika z art. 41 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Krótko mówiąc, w razie zaniedbania tego obowiązku, doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem jest skuteczne i niesie ze sobą skutki prawne – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka ostrzega, że niewłaściwy numer rachunku bankowego lub stary adres zamieszkania sprawiają, że do klientów ZUS nie dotrą nie tylko informacje, ale także przelana przez zakład emerytura czy renta. Dlatego tak ważna jest aktualizacja danych.
Każdą zmianę należy zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed wypłatą pieniędzy.
– Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny, a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy, wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty – dodaje Iwona Kowalska-Matis.
Zmiany można wprowadzić samemu poprzez swoje konto na PUE ZUS lub w każdej placówce ZUS.
Informację jak samodzielnie dokonać zmiany można znaleźć TUTAJ.