Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Złotoryi przypomina, że w tym roku weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów.
Zmiany w prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: omnibus, towarowej i cyfrowej oraz z inicjatywy Prezesa UOKiK, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
Do najważniejszych zmian należy zaliczyć:
- każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, zobowiązany jest do podania oprócz aktualnej ceny, także tą najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę,
- od stycznia nie reklamujemy już towaru z tytułu rękojmi tylko zgłaszamy niezgodność towaru z umową w oparciu o art.43d ustawy o prawach konsumenta. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Wydłużony został do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat,
- zakazane zostało wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione,
- konsumenci mają być jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną,
- zakaz wykupywania przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawania konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe,
- jasno zostało wskazane, że można reklamować towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Powstał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata,
- wydłużono do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal jest 14 dni,
- zakazane jest zawieranie umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki,
- zakazane jest przyjmowanie płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
- możliwe jest odstąpienie od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość m.in. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjmuje mieszkańców powiatu złotoryjskiego w Starostwie Powiatowym w Złotoryi, pl. Niepodległości 8, pok. 112.