Złotoryja ma jeden z najbardziej angażujących mieszkańców profili facebookowych na Dolnym Śląsku – wynika z badań przeprowadzonych przez Kongres Internetu i Mediów Społecznościowych. Świadczy o tym liczba osób komentujących, lajkujących i przekazujących informacje dalej. Jesteśmy pod tym względem w ścisłej czołówce, wyprzedzając m.in. byłe miasta wojewódzkie.
Ranking nie ocenia zawartości merytorycznej profili. Obrazuje jedynie, jak oficjalne strony, które poszczególne dolnośląskie miasta powiatowe prowadzą na FB, przyciągają uwagę mieszkańców i wciągają ich w interakcje internetowe. Został przygotowany w oparciu o algorytm, który zlicza wszystkie polubienia, komentarze oraz udostępnienia na danym profilu i odnosi je do całości publikacji. Wynikiem tego jest tzw. zaangażowanie określane w procentach. O kolejności miast w tabeli decyduje jednak suma wszystkich interakcji na profilu.
Ranking powstał w ramach projektu Local-SoMe, który jest pokłosiem Samorządowego Kongresu Internetu i Mediów Społecznościowych. Ta jedyna w Polsce konferencja całkowicie poświęcona skutecznej komunikacji samorządowej we wszystkich kanałach platform społecznościowych odbyła się po raz pierwszy we wrześniu 2022. Na ten rok planowana jest druga edycja Kongresu.
– W przestrzeni mediów społecznościowych zachodzą duże zmiany. Zależy nam na tym, aby samorządy miały do dyspozycji platformę służącą wymianie doświadczeń i poglądów, dzięki której będą mogły się dzielić pomysłami do wykorzystania w sferze komunikacyjnej, porównywać się z innymi, chwalić się sukcesami. Local-SoMe jest właśnie takim miejscem – tłumaczy pani dyrektor.
Złotoryja znalazła się wysoko, bo na 5. miejscu w rankingu. W lutym (ranking opiera się na danych za ten miesiąc) odnotowała na swoim profilu 2867 interakcji. Dotyczyły one 92 postów, które zostały zamieszczone w tym czasie na miejskim Facebook’u. Gdyby to jednak przeliczyć na zaangażowanie, z wynikiem 2,19 proc. zajęlibyśmy nie piąte, a drugie miejsce w rankingu! (zaraz za Wołowem). To rezultat zdecydowanie lepszy od dużych ośrodków miejskich w naszym województwie.
– To pokazuje, że małe miasta także potrafią sobie doskonale radzić z komunikacją w mediach społecznościowych – podkreśla Anna Ryczek.
Przypomnijmy, że miasto prowadzi swój profil na Facebook’u od wielu lat, jednak od półtora roku przechodzi on swoistą metamorfozę. Latem 2021 r. burmistrz zatrudnił w ratuszu specjalistkę ds. mediów społecznościowych. Nad uatrakcyjnieniem profilu, zwiększeniem jego zasięgów i zdolności angażowania mieszkańców zaczęła pracować Marta Kusiak. Ranking przygotowany przez Local Some pokazuje, że robi to dosyć skutecznie.
– Taki wynik po półtora roku to wręcz sukces. Ta liczba interakcji na profilu Złotoryi świadczy o tym, że mocno angażuje on odwiedzających go mieszkańców, że ten profil naprawdę żyje – zaznacza pani dyrektor.
– Ten sukces to także sukces mieszkańców miasta, z którymi wspólnie robimy miejskiego Facebook'a – odpowiada Marta Kusiak. – Dziękujemy za śledzenie naszego profilu, za komentarze i polubienia oraz zdjęcia miłośników naszego miasta, które chętnie udostępniamy na oficjalnym profilu Złotoryi. Warto zaznaczyć, że liczba ludności naszego miasta jest kilkukrotnie mniejsza od liderów listy rankingowej. Dodatkowo prowadzimy profil praktycznie bezkosztowo, gdyż przy naszym budżecie materiały tworzymy sami i z udziałem mieszkańców. Dokładamy starań, aby nasz profil zawierał istotne informacje z różnych dziedzin, a ten wynik tym bardziej motywuje nas do ciągłego polepszania naszych praktyk w mediach społecznościowych – dodaje.