Jeszcze niedawno w naszym mieście porzucone, zardzewiałe samochody, a raczej ich karoserie, można było spotkać w wielu miejscach. Na szczęście ten problem z dnia na dzień maleje.
W ubiegłym roku strażnicy miejscy, poprzez dotarcie do właścicieli, doprowadzili do usunięcia 41 wraków z terenu Złotoryi. W tym roku, do końca czerwca, pozbyliśmy się 11 takich niechcianych obiektów.
Dzięki temu coraz trudniej jest natknąć się na porzucony pojazd, a jeśli ktoś takowy zauważy, powinien zgłosić to strażnikom miejskim.
Gdyby gmina usuwała wraki na własny koszt, byłaby narażona na spore wydatki, gdyż transport jednego pojazdu to ok. 400-500 zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty m.in. przechowania zdewastowanego samochodu na parkingu przez okres pół roku, które mogą sięgają kwoty ponad 3,5 tys. zł.
Zgodnie z art. 50a ust. 1 Prawa o ruchu drogowym pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza. Ponadto pojazd usunięty w powyższych okolicznościach oraz nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Po upływie tego okresu taki pojazd przechodzi z mocy ustawy na własność gminy.