W „trójce” tamtejsi czwartoklasiści wspólnie z rówieśnikami z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch oglądają bajkę „Zaczarowany ołówek” i pracują nad kreatywnym placem zabaw, na którym będzie można się i bawić, i uczyć. Językiem „urzędowym” w tym międzynarodowym projekcie jest angielski. Za spotkanie płaci program Erasmus+.
Do Złotoryi przyjechało 21 uczniów z trzech krajów europejskich wraz z siódemką opiekunów. Mieszkają w hotelu Qubus. Goszczą w naszym mieście od poniedziałku do piątku w ramach międzynarodowego projektu „Europlay”, który jest realizowany ze środków programu Erasmus+. Ideą tego przedsięwzięcia jest zaprojektowanie przez dzieci placu zabaw, który służyłby nie tylko zabawie, ale także pełniłby funkcję edukacyjną. Finałem projektu będzie przygotowanie przez uczniów makiety takiego właśnie placu zabaw.
W ciągu tygodnia spędzonego w Złotoryi dzieci będą miały okazję bawić się, budować i planować przy wykorzystaniu koncepcji STEM-u – metody, która jest stosowana w szkole angielskiej. Pomaga ona zrozumieć uczniom matematykę i inżynierię dzięki budowaniu modeli. Klocki STEM do układania konstrukcji już w „trójce” czekają. Złotoryjscy nauczyciele, by zainspirować uczestników projektu, wsparli angielską metodę oryginalnym rozwiązaniem.
– Każdy dzień wspólnych zajęć w szkole zaczynamy od projekcji polskiej bajki o pomysłowym Dobromirze – uśmiecha się Danuta Boroch, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi.
Zaraz na starcie, w poniedziałek, odbyły się w szkole kreatywne warsztaty, które miały gównie za zadanie zintegrować uczestników projektu. Poprowadziła je Urszula Markowska, nauczycielka przyrody. Uczniowie w małych, wymieszanych narodowościowo grupach (w każdej był przedstawiciel Polski, Włoch, Wielkiej Brytanii i Niemiec) miały m.in. za zadanie zbudować jak najwyższą konstrukcję z plastikowych rurek i plasteliny.
– Dzieci muszą wykazać się wyobraźnią przestrzenną, a przede wszystkim zacząć ze sobą rozmawiać – tłumaczyła nam Magdalena Goździejewska, anglistka, która dwoiła się i troiła między stolikami i jeszcze trochę stremowanymi międzynarodowym towarzystwem dzieciakami.
Podczas spotkania w Polsce dzieci przeprowadzą też ankietę wśród uczniów na temat tego, jak, kiedy, i gdzie uczą się najefektywniej oraz odnośnie ich oczekiwań dotyczących miejsca zabawy i nauki zarazem. Opracują też logo projektu.
SP nr 3 przygotowała dla swoich gości wiele pozaszkolnych atrakcji. W poniedziałek odbyło się zwiedzanie miasta, a na wtorek zaplanowano wizytę w Muzeum Złota i płukanie złota. W środę w programie jest malowanie bombek na warsztatach w Vitbisie. Będzie też międzynarodowa zumba.
Zjazd Europejczyków w „trójce” to pierwsze z czterech spotkań roboczych zaplanowanych na najbliższe 2 lata szkolne. Podczas kolejnych za granicę: do Włoch, Wielkiej Brytanii i Niemiec będą już wyjeżdżać złotoryjscy czwarto- i piątoklasiści – za każdym razem sześcioro uczniów wraz z dwójką opiekunów. Będą też na bieżąco pracować w kole Erasmusa w szkole.
SP nr 3, poza „Europlay”, realizuje również drugi projekt w ramach programu Erasmus+, „Nauka demokracji w szkole”. Na realizację każdej z tych dwóch inicjatyw placówka ma przewidziane ok. 28 tys. euro.
– Projekty mają się zakończyć do 31 sierpnia 2019 r. Uczniowie będą mieli niepowtarzalną okazję poznać rówieśników, wyjeżdżając za darmo do krajów Unii Europejskiej. Nauczyciele będą mogli dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz zdobywać nowe umiejętności – podkreśla dyrektor Danuta Boroch.