W Przedszkolu Miejskim nr 1 w Złotoryi od dwóch lat goszczą na dobre nowe pojęcia: kodowanie i wstęp do programowania.
– Czy nauka programowania ma sens w przypadku przedszkolaków? Tak, bo esencją tej sztuki jest logiczne myślenie, znajomość podstawowych pojęć matematycznych i zdolność koncentracji. Czy chcemy, czy nie, wszyscy żyjemy w świecie pełnym szyfrów. Na przykład litery to kody językowe, cyfry to kody liczbowe, a nuty pozwalają kodować dźwięki. W ramach nauki kodowania nasze przedszkole uczestniczy w realizacji ogólnopolskiego programu „Kodowanie na dywanie, uczymy dzieci programować” – mówią nauczyciele.
Przedszkolaki uczą się sztuki kodowania, układając na kolorowej macie kartoniki z obrazkami według ściśle określonej instrukcji. Wykorzystują w zabawie kolorowe, plastikowe kubeczki, które mogą samodzielnie lub w zespołach układać według własnego pomysłu czy też zaproponowanego przez nauczycielkę wzoru (kodu).
W takiej zabawie często wykorzystywana jest duża mata edukacyjna, na kanwie której nasze skrzaty układają obrazki odszyfrowując zakodowane w wierszu instrukcje.
– Zabawy z kodowaniem sprawiają naszym wychowankom wiele radości, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania, utrwalą kierunki i sprawność orientacji na płaszczyźnie i przestrzeni, kształcą wyobraźnię i kreatywność. Dzieci chętnie działają w grupach, przez co przyśpiesza się ich rozwój społeczny. Czas, który dzieci spędzają, bawiąc się w szyfrowanie, pozwala im polubić kodowanie i traktować je jako naturalną część życia – mówi nauczycielka Karolina Klimkowicz.
– Szyfrowanie i właściwe odczytywanie zakodowanych informacji jest najefektywniejszym przygotowaniem dzieci do nauki programowania, z którym mamy do czynienia na każdym etapie naszego życia. Im szybciej wdrożymy dzieci do sprawnego kodowania, tym łatwiej przyswoją sobie trudną sztukę programowania – dodaje dyrektor przedszkola Iwona Wodniak.