W siedzibie Stowarzyszenia Nasze Rio w Złotoryi odbyły się nietypowe warsztaty na temat konsultacji społecznych.
W wydarzeniu uczestniczyło 25 uczniów klasy 7 szkoły podstawowej oraz klasy 2 gimnazjum.
Podczas warsztatów młodzi mieszkańcy naszego grodu zagrali w grę edukacyjną „Rozegraj miasto”.
Na czym polega rozgrywka?
(info. ze strony twórców gry: http://konsultacje.um.warszawa.pl) Gracze wcielają się w mieszkańców pewnego miasta. Są reprezentantami czterech grup obywateli, które w zależności od liczby graczy liczą po 1, 2 lub 3 osoby. Jedna z nich to lokalne władze, a pozostałe grupy to mieszkańcy skupieni wokół pewnej wizji rozwoju miasta (ekologicznej, biznesowej i rodzinnej). Podstawowym celem graczy jest stworzenie miejscowości jak najbardziej zbliżonej do ich wizji.
Realizacja wizji jest możliwa przez rozmieszczanie w mieście rozmaitych obiektów, np. stojaków rowerowych w przypadku postawy ekologicznej. Decyzje o lokalizacji obiektów podejmują władze miasta, po przekonsultowaniu ich z przedstawicielami poszczególnych grup.
Gra składa się z sześciu tur, każda to jedne konsultacje społeczne, które polegają na dyskusji o umieszczaniu różnych obiektów w określonych punktach miasta. Na początku każdej tury gracze otrzymują sfabularyzowane wskazówki, które stawiają dodatkowe cele i często wymuszające współpracę między rywalizującymi na ogół grupami.
- Celem warsztatów było zapoznanie uczniów w atrakcyjny i przystępny sposób z podstawową wiedzą na temat lokalnej demokracji i sposobami włączania się w podejmowanie decyzji dotyczących miasta – mówi prowadząca warsztaty Barbara Zwierzyńska-Doskocz.
Gra wymagała sporego zaangażowania ze strony uczniów. Wcielanie się w role i negocjacje wywoływały spore emocje. Chwilami było więc bardzo głośno i energetycznie. Osoby, które udzielały się zbyt intensywnie, trafiały na pewien czas do „sanatorium”. – Teraz odpoczywam, bo trochę za bardzo się udzielałam. Aż mnie boli gardło – przyznała jedna z uczennic przebywających w miejscu wypoczynku.
Uczniom warsztaty bardzo się podobały. To dobrze, że w erze tabletów i innych elektronicznych zabawek, gry planszowe cieszą się jeszcze powodzeniem. Oto niektóre z wypowiedzi uczniów:
- Pierwszy raz spotykam się taką grą i uważam, że jest świetna.
- Wszyscy się bardziej poznali, bo w szkole to nawet „cześć” się nie powie do drugiej osoby i ogólnie to było spoko
- Wiem że mogę zostać prezydentem czy innym takim.
- Dowiedziałem się czegoś o demokracji
- Ogólnie było fajnie, można było spędzić czas ze sobą
- Nie było lekcji w szkole i ogólnie spoko, fajna atmosfera
- Gra była ciekawa. Każdy mógł się zaangażować
- Wszystko mi się bardzo podobało. Nauczyłem się że polityka jest trudna
Warsztat był częścią działań w projekcie Erasmus plus realizowanym przez SP3 i Nasze Rio z partnerami z Niemiec i Włoch. Projekt pt. Learning Democracy by School. „Nauka demokracji w szkole”.