Czym jest sukces i jak znaleźć do niego klucz? Takie pytanie zadali sobie nauczyciele Zespołu Szkół Zawodowych im. mjra H. Sucharskiego w Złotoryi, tworząc projekt „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów”.
Projekt jest współorganizowany i współfinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).
Koordynatorzy projektu (czwórka nauczycieli ZSZ) założyła, że nieodzowną umiejętnością wpływającą na jakość pracy współczesnego nauczyciela jest znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym. Poznać podstawy języka angielskiego można w każdym zakątku świata, gdyż jest to język, którego nauczyć się można wszędzie mając do tego odpowiednie warunki. Wybór padł na hiszpańską Granadę i położoną w niej szkołę językową prowadzoną przez Antonio Perez Bolivar i Antonio Gutierrez Perez.
Wyjazd na kurs języka angielskiego poprzedzony był w szkole wielomiesięcznymi przygotowaniami. Uczestnicy kursu musieli zapoznać się z kulturą Andaluzji, podstawami języka hiszpańskiego oraz z Granadą. Kurs językowy przeznaczony był w myśl projektu dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, wyłączając oczywiście nauczycieli języków obcych.
- W Granadzie zostaliśmy objęci opieką przez Anetę Sikorę, koordynatora hiszpańskiego oddziału CELEI . To ona zadbała, aby nasz pobyt zakończył się dydaktyczno-metodycznym sukcesem i abyśmy wrócili do Polski nie tylko z nowymi językowymi umiejętnościami, ale cało i bezpiecznie – wspomina uczestniczka projektu Edyta Mularczyk.
Podczas dwutygodniowego pobytu w Granadzie kursanci poznali właścicieli szkoły językowej, poczuli we własnych nogach trud nauki tańca flamenco oraz zwiedzili pobliskie miasta, m.in. Sewillę i Nerję. Większość czasu pochłonęły jednak zajęcia na kursie.
- Choć pozornie wydaje się, że angielski jest łatwym językiem jego nauka może być nie lada wyzwaniem gdy wykładowcami są rodowici Brytyjczycy: Samanta, Loui oraz Mike – oceniają uczestnicy.
Wykładowcy znają jedynie język angielski, co dla osób nie znających jego podstaw wymagało sporego samozaparcia i wiary w sukces. Na szczęście każdy z uczestników kursu podszedł do egzaminu, który zakończył się sukcesem. Podczas uroczystego podsumowania szef CELEI Antonio oraz nauczyciele Samanta i Mike rozdali certyfikaty.
- Nauka języka angielskiego na kursie językowym dostarczyła wielu nowych doświadczeń, począwszy od samego poznania podstaw języka, prawidłowej wymowy z brytyjskim akcentem, umiejętności odczytywania angielskich słów i zwrotów, przez wartość dydaktyczną, poznanie nowatorskich metod nauczania – mówi polonistka Monika Kubicz. – Nieznanym, zupełnie nowym doświadczeniem były dla mnie wspólne lekcje z amerykańskimi uczniami, gdzie należało się wykazać zdobytą już podczas kursu znajomością języka. Mogłam poczuć się znowu jak uczennica – dodaje.
- Umiejętność komunikowania się w obcym języku jest bardzo potrzebna w dzisiejszym świecie. Od lat współpracuję przy realizacji staży zagranicznych dla uczniów i zawsze bariera językowa sprawiała mi duże problemy. Podczas wyjazdu podobała mi się forma organizacji zajęć, aktywne działanie to jest coś co lubię. Zupełnie inaczej człowiek uczy się w warunkach naturalnych niż w ławie szkolnej. Zawsze w pracy z uczniem staram się przekładać praktykę nad suchą teorię, przynosi to lepsze efekty edukacyjne – mówi Katarzyna Jagucak, nauczyciel przedmiotów zawodowych.
- Naprawdę wiele się nauczyłam podczas tych dwóch tygodni. Z przyjemnością uczestniczyłam zwłaszcza w zajęciach z panią Loui, nauczycielką z ojczyzny Szekspira zwracającą się do nas zdaniami z pięknym brytyjskim akcentem. Ogromnie zależało jej na tym, aby podczas zajęć posługiwać się wyłącznie językiem angielskim i na nasze próby wplatania w rozmowę polskich słówek, z miłym uśmiechem nieustannie prosiła „speak english please” lub „sorry, in englisch please” i to skutkowało. Naprawdę rozsmakowaliśmy się w tym języku i żal było zakończyć tę wakacyjną przygodę. Oczywiście nauka nie poszła w las i poznane umiejętności staram się wykorzystywać w mojej pracy nauczyciela geografii – mówi z kolei Danuta Kubicz. – Jest tyle okazji aby znajomość nazw, zwrotów i pojęć angielskich została wykorzystana w trakcie prowadzenia zajęć o tematyce geograficznej, że już niemożliwa wydaje się sytuacja aby tej umiejętności nie posiąść. Wszak nowoczesny nauczyciel to przewodnik uczniów w poznawaniu świata, który podróżuje, poznaje, uczy, nieustannie zachęca do nawiązywania kontaktów i rozwijania swoich umiejętności, zachowując właściwą relację „mistrz i uczeń”. W tym niezawodnie pomaga otwartość na nowe wyzwania i chęć poszerzania swych kompetencji, w tym oczywiście językowych – dodaje nauczycielka.
Projekt „Nowoczesny nauczyciel kluczem do sukcesu uczniów” dał uczestniczącym w nim nauczycielom możliwość nauki języka angielskiego, poznania innych metod kształcenia językowego oraz metod dydaktycznych, nauczył otwartości na inne kraje Unii Europejskiej, poszerzył horyzonty poznawcze. Te i inne wartości mogą się przełożyć w niedalekiej przyszłości na sukcesy uczniów Zespołu Szkól Zawodowych, którzy co roku wyjeżdżają na zagraniczne praktyki w zawodach: technik hotelarstwa, technik budownictwa, technik logistyk i technik informatyk.