Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają przed spoofingiem telefonicznym, czyli fałszywymi połączeniami telefonicznymi od przestępców podszywających się pod banki.
Polacy, pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa.
Jak wygląda działanie przestępców? Do klienta banku dzwoni ktoś, kto podaje się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Informuje go, że bank zatrzymał podejrzany przelew w kwocie 500 zł z jego rachunku. Osoba podająca się za pracownika banku pyta rozmówcę, czy to on realizował przelew. Klient zaprzecza, więc pracownik informuje, że ktoś przejął dostęp do konta klienta. Następnie fałszywy pracownik pyta, czy ofiara ma konta w innych bankach. A ponieważ klient informuje, że rzeczywiście ma inne konta, to oszust wyjaśnia, że jego środki są zagrożone i trzeba je przesłać na bezpieczne konto techniczne.
Podobną sytuację przedstawia poniższy film:
Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego.
Jeśli już zostaliśmy oszukani, powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu.
źródło: https://policja.pl