Przypominamy, że od 5 października wnioski o wypłatę pieniędzy można składać przez internet oraz w dowolnej placówce ZUS. 15 października na Dolnym Śląsku ruszyły punkty mobilne. Wniosek może złożyć także przedsiębiorca, który nie figuruje w ZUS, bo jest jednocześnie rolnikiem ubezpieczonym w KRUS oraz prowadzącym spółkę.
To wsparcie kierowane jest dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy prawo przedsiębiorców.
– Jeżeli rolnik prowadzi działalność gospodarczą, czyli posiada wpis do odpowiedniej ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG/KRS), może złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Wniosek może złożyć także przedsiębiorca, który nie figuruje w ZUS, bo prowadzi spółkę z o.o., która nie ma obowiązku opłacania składek, bo nie zatrudnia pracowników (nie ma konta w ZUS).– mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Jednym z warunków otrzymania pieniędzy jest utrzymanie poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy licząc od 16 września 2024 r.
– W tym kontekście, przedsiębiorcy pytają, co w sytuacji, jeśli w trakcie 6 miesięcy po uzyskaniu świadczenia pracownik sam się zwolni. Przez utrzymanie poziomu zatrudnienia rozumie się utrzymanie liczby ubezpieczonych zgłoszonych do dobrowolnych ubezpieczeń społecznych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz wyłącznie ubezpieczenia zdrowotnego – wyjaśnia Kowalska-Matis.
W sytuacji, gdy w tym okresie pracownik sam się zwolni, przedsiębiorca powinien na jego miejsce zatrudnić nowego pracownika czy zleceniobiorcę. Jeżeli przedsiębiorca tego nie zrobi (tym samym poziom zatrudnienia nie zostanie utrzymany przez okres 6 miesięcy), to zostanie zobowiązany do zwrotu świadczenia interwencyjnego, proporcjonalnie do spadku zatrudnienia.
Pieniądze ze świadczenia interwencyjnego mogą dostać ci przedsiębiorcy, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Pieniądze dostaną te osoby, które prowadziły działalność gospodarczą 16 września 2024 r. Wsparcie przeznaczone jest zarówno do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółek cywilnych, osób prawnych jak i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną.
Świadczenie interwencyjne jest przyznawane po złożeniu, przygotowanego przez ZUS, wniosku RSI pod nazwą: „Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi”.
Wniosek można złożyć elektronicznie (Platforma Usług Elektronicznych ZUS/eZUS) w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Niezbędne dokumenty można też złożyć w formie papierowej w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym. Wniosek w formie interaktywnego formularza będzie dostępny na stronie www.zus.pl.
Przedsiębiorcy bez dostępu do internetu lub potrzebujący wsparcia przy wypełnianiu wniosku mogą skorzystać z pomocy pracowników ZUS w dowolnej placówce, w tym także w punktach mobilnych.
– Wypłata przysługuje, co do zasady w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku. Jednak przedsiębiorca dostanie pieniądze po spełnieniu kilku warunków, tzn. jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę materialną uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej, przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz jeśli zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. – precyzuje Iwona Kowalska-Matis.
Więcej informacji TUTAJ.