„Środki zgromadzone na Pańskim koncie są zagrożone...”. Taką informację otrzymał podczas telefonicznej rozmowy złotoryjanin.
Dzwoniący do niego mężczyzny podawał się za pracownika banku, w którym rzeczywiście miał konto. „Konsultant” poinformował, że z posiadanych przez bank informacji wynika, iż pieniądze zgromadzone na rachunku bankowym klienta są zagrożone.
Rozmówca sprawiał wrażenie osoby profesjonalnej, chcącej uchronić swojego klienta przed utratą środków.
W dalszej części rozmowy przekazał złotoryjaninowi numer rachunku bankowego, na który należy przesłać pieniądze, na którym miały być bezpieczne.
Niczego nieświadomy mężczyzna, w trosce o swoje oszczędności, postępował zgodnie z zaleceniami „konsultanta”.
Po wykonaniu wszystkich przelewów czekał na ponowną rozmowę z „pracownikiem banku”.
Gdy do niej nie doszło postanowił sam zadzwonić na numer infolinii. Wtedy w rozmowie z rzeczywistym doradcą dowiedział się, że przedstawione mu dotychczas informacje nie są prawdziwe, a pieniądze, które przelał trafiły prawdopodobnie na konto oszustów.
– Mężczyzna niezwłocznie zgłosił się do Komendy Powiatowej Policji w Złotoryi, gdzie zgłosił podejrzenie popełnienia przestępstwa. Natychmiast zostały skierowane wnioski o blokadę środków przelanych przez poszkodowanego, a w sprawie powadzone są dalsze czynności. Niestety sytuacji takich jak ta, jest dużo. Ofiary oszustów tracą duże kwoty pieniędzy zgromadzone na koncie lub w ich imieniu zaciągane są kredyty. Jak zatem uchronić się przed przestępczym procederem? Najprostszy sposób, to nie podejmować decyzji pod presją czasu, na co w większości liczą oszuści. Za każdym razem, scenariusz jest praktycznie taki sam. Trzeba zadziałać szybko, bo tylko tak uchronimy nasze środki. Dajmy sobie chwilę do namysłu, a przede wszystkim na weryfikację zagrożenia. Ważnym jest jednak, aby zrobić to na samym początku. Przestępcy posługują się metodą phishingu, dzięki której podszywają się pod znane numery biur obsługi banków. Prawdziwy pracownik banku nie zażąda od nas zainstalowania aplikacji do ochrony konta czy wygenerowania kodu płatności internetowej i wykonania przelewów na inne konta bankowe. Jeśli usłyszysz, że twoje konto w banku jest zagrożone rozłącz się i sam skontaktuj się z bankiem, najlepiej w lokalnym oddziale. O próbie oszustwa poinformuj bank oraz policję – mówi asp. Dominika Kwakszys, rzeczniczka prasowa KPP w Złotoryi.
fot. ze strony złotoryjskiej policji