Oszuści nie próżnują. Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłaszają się klienci, którzy dostali na swój adres email z linkiem do wniosku, który rzekomo pozwala podwyższyć świadczenie wychowawcze z 500 do 800 zł. To oszustwo. ZUS nie wysyła takich wiadomości z linkiem.
Świadczenie w wyższej wysokości jest wypłacane od stycznia 2024 r. Podwyżka jest automatyczna i nie wymaga składania żadnych wniosków.
Od kilku dni klienci zgłaszają się do ZUS z informacją, że dostali email z prośbą o uaktualnienie swoich danych w celu wypłaty świadczenia wychowawczego w wyższej kwocie. Do treści dołączony jest link, w który należało kliknąć, aby przełączyć się do formularza.
– Naszych klientów zaniepokoiła ta informacja, bo w ostatnim czasie nie zmieniali żadnych danych, a wypłaty dostają terminowo, stąd też ich wizyta w ZUS. Na szczęście byli ostrożni i nie dali się nabrać – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka apeluje do wszystkich osób, które być może otrzymały taką wiadomość, by w żadnym przypadku nie odpowiadały na nią, ani tym bardziej nie otwierały zawartych w korespondencji załączników i nie klikały w linki.
– Zazwyczaj taki e-mail ma na celu wyłudzenie naszych danych z formularza, zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci – informuje Iwona Kowalska-Matis, która podkreśla jednocześnie, że ZUS nie wysyła drogą mailową informacji z linkiem, a świadczenie wychowawcze od stycznia 2024 r. jest podnoszone do kwoty 800 zł automatycznie przez sam ZUS, więc nie trzeba składać wniosku.
– Przypominam, że rodzice, którzy mają prawo do świadczenia na obecnie trwający okres, czyli od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r., od stycznia bieżącego roku ich świadczenie jest podniesione przez ZUS do kwoty 800 zł, bez jakiegokolwiek wniosku, automatycznie. Natomiast wnioski na nowy okres świadczeniowy, trwający od 1 czerwca 2024 r. do końca maja 2025 r. będzie można składać dopiero od 1 lutego – dodaje rzeczniczka.
Składanie wniosków odbywa się za pośrednictwem PUE, bankowości elektronicznej, portalu Emp@tia i aplikacji mZUS. Nie ma możliwości składania wniosku poprzez przesłany pocztą link, czy załącznik.
W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, proszony jest o kontakt z najbliższą placówką ZUS lub pod numerem 22 560 16 00 (ewentualnie mailowo: ).