Kończy się czas, jaki mają płatnicy składek na korektę błędów popełnionych w deklaracjach rozliczeniowych. Tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnik może skorygować dokumenty, które były złożone za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Warto jak najszybciej przeanalizować dokumenty rozliczeniowe, aby móc je poprawić.
– Po tej dacie my już nie przyjmiemy korekt dokumentów rozliczeniowych za ten okres, ponieważ nie będzie już możliwa zmiana stanu rozliczenia na koncie płatnika składek – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
Po tym czasie korekta będzie możliwa jedynie na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub prawomocnej decyzji ZUS i wyłącznie na koncie ubezpieczonego.
Natomiast za okres od stycznia 2022 r. błędy można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. Nowe terminy, w jakich płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) obowiązują od 2022 roku.
Płatnicy składek mogą skorzystać ze wsparcia ZUS-u przy weryfikacji dokumentów. Taką pomoc mogą uzyskać telefonicznie w Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00, podczas
e-wizyty w ZUS, a także w dowolnej placówce ZUS).
Płatnicy dość często korygują dokumenty ubezpieczeniowe, zgłoszeniowe i rozliczeniowe. – Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS – mówi Kowalska-Matis.
Korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub e-Płatnik (dostępny na platformie PUE ZUS). Niektórzy płatnicy (rozliczający składki do 5 osób) mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany w zakresie wynagrodzeń, zasiłków i podatków.
Dokumenty rozliczeniowe za okres ostatnich 24 miesięcy są widoczne w programie Płatnik oraz e-Płatnik i nie ma konieczności występowania o nie do ZUS. Jeżeli jednak korekta dotyczy wcześniejszego okresu, niezbędne jest zamówienie danych w ZUS. Korekty dokonuje się, bowiem na dokumentach już istniejących, przetworzonych przez organ.
Zamówienie danych składa się m. in. na adres e-mail: . W treści zamówienia należy podać nazwę płatnika składek, jego dane identyfikacyjne (NIP, REGON), oraz okres rozliczeniowy, który interesuje płatnika. Zamówione komplety rozliczeniowe są udostępniane w ciągu 24 godzin (nie wliczając dni wolnych od pracy) oraz widoczne dla użytkownika w programie Płatnik i aplikacji e-Płatnik przez 30 dni.