Wczoraj w Powiatowym Ośrodku Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotoryi miało miejsce uroczyste otwarcie sali integracji sensorycznej.
– Coraz większa grupa dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, która trafia do poradni psychologiczno-pedagogicznych, ma problemy z przetwarzaniem bodźców sensorycznych. Dotyczy to głównie dzieci z autyzmem, ADHD, zespołem Downa oraz dyslektyczne. Problem szczególnie nasilił się po okresie pandemii. Potrzebę wsparcia tej grupy dzieci coraz częściej zgłaszali sami rodzice, którzy cyklicznie są ankietowani w naszym ośrodku. Z myślą o tej grupie dzieci podjęta została decyzja o uruchomieniu sali do terapii SI. Wydarzenie to jest nie tylko ważne dla poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale przede wszystkim dla dzieci, które mają problemy z przetwarzaniem bodźców sensorycznych. Przedsięwzięcie to zostało sfinansowane ze środków własnych oraz przekazanych przez organ prowadzący. Sama idea wprowadzenia tej formy terapii zrodziła się już dwa lata temu, ale proces przygotowania merytorycznego terapeuty oraz wyposażenie w certyfikowany sprzęt wymagał dłuższego czasu – mówi Kazimierz Karst, dyrektor POPPP w Złotoryi.
– Pragnę podziękować panu dyrektorowi oraz całemu gronu nauczycieli, pedagogów i specjalistów, którzy z tą inicjatywą wyszli. Gratulujemy otwarcia Sali i liczymy na dalsze pomysły – powiedział podczas otwarcia sali starosta Wiesław Świerczyński.
Na uroczystość przybyli również: przedstawiciel dolnośląskiego kuratorium st. wizytator Bożena Browarczyk, wicestarosta Rafał Miara i kierownik wydziału edukacji powiatu złotoryjskiego Paweł Choczaj.
– Integracja sensoryczna to inaczej przetwarzanie bodźców działających na wszystkie zmysły. Układ nerwowy, który jest odpowiedzialny za odbiór wrażeń interpretuje je i organizuje w taki sposób, aby funkcjonowanie całego organizmu było maksymalnie efektywne. Zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczanie dziecku podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę ilości i jakości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę przetwarzania sensorycznego dziecka. Z terapii SI będą korzystali głównie dzieci od 4 do 8 roku życia z różnymi deficytami oraz dysfunkcjami rozwojowymi. Do terapii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, tj. podwieszane platformy, huśtawki, hamaki, trampoliny, tunele, piłki gimnastyczne, a także materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, słuchowej, smakowej itp. Terapeuta SI bazując na swoim doświadczeniu i wiedzy, dostosowuje trudność zadań
i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka oraz jego samopoczucia. Proponowane ćwiczenia nie mogą być ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Na diagnozę sensoryczną w naszej poradni można się zakwalifikować po konsultacji z terapeutą integracji sensorycznej. Sama diagnoza trwa 4 spotkania i opiera się o kilka niezależnych narzędzi, są to: wywiad z rodzicami, kwestionariusz z pytaniami do uzupełnienia również przez opiekunów, obserwacja dziecka przez terapeutę na sali integracji sensorycznej, testy południowo–kalifornijskie (warunkiem jest ukończony 4 rok życia), testy obserwacji klinicznej. Czas trwania terapii wynosi od 6 do 12 miesięcy i wymaga zaangażowania i współpracy ze strony rodziców – mówi Joanna Dudek, pedagog prowadzącą integrację sensoryczną.