Prawie 24 tony szkodliwego dla zdrowia azbestu wyjechały latem ze Złotoryi. To głównie płyty eternitowe z dachów budynków, których właściciele zdecydowali się wziąć udział w akcji zorganizowanej przez złotoryjski ratusz.
Usuwanie wyrobów zawierających azbest trwało od maja do sierpnia. Utylizacja 23,8 t niebezpiecznych materiałów kosztowała 11 895 zł. Akcję po raz pierwszy w historii naszego miasta zorganizował Urząd Miejski w Złotoryi. Z możliwości usunięcia azbestu na preferencyjnych warunkach skorzystało 12 złotoryjan, którzy wcześniej złożyli odpowiednie wnioski w ratuszu. Dzięki temu, że miastu udało się pozyskać wsparcie finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, właściciele budynków pokryli ze swojej kieszeni tylko 15 proc. kosztów utylizacji płyt eternitowych.
Usunięciem azbestu zajęła się firma spod Sandomierza, która zaoferowała miastu najkorzystniejszą cenę. Wykonawca zdemontował wyroby azbestowe, opakował je, załadował i przetransportował do utylizacji na przystosowane do tego celu składowisko w Pruszczu w województwie kujawsko-pomorskim.
Wg danych UM, na złotoryjskich budynkach jest jeszcze ok. 195 t azbestu. – Dzięki dofinansowaniu usunęliśmy w tym roku trochę więcej niż 10 proc. tego, co mamy do usunięcia do 2032 r. – mówi Grzegorz Nowodyła, naczelnik Wydziału Gospodarki Odpadami w UM.