Do kilkuset złotoryjskich mieszkań zapukają na przełomie stycznia i lutego ankieterzy. Przyjdą zbadać opinię społeczną na temat jakości życia w naszym mieście. Sondaż zlecił Urząd Miejski w Złotoryi w ramach realizacji strategii rozwoju, które wymaga przeprowadzania co jakiś czas badań ankietowych.
Badanie nosi nazwę „Pierwsze studium jakości życia, potrzeb i oczekiwań mieszkańców”, a jego głównym celem jest pomiar i analiza wskaźników zadowolenia złotoryjan. Na próbie 607 losowo wybranych respondentów przeprowadzi je Instytut Badawczy IPC z Wrocławia, który przedstawił miastu najkorzystniejszą pod względem cenowym ofertę – cały proces badań wykona za 25 tys. zł. Próba badawcza ma być reprezentatywna dla Złotoryi, czyli odzwierciedlać strukturę populacji miasta pod względem wieku, płci, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Na kwestionariusz wywiadu (będzie również dostępny on-line, na stronie miejskiej) złoży się kilkudziesiąt pytań, odpowiedź na nie powinna zająć nie więcej niż 15 minut. Każdy z ankieterów będzie miał przy sobie list uwierzytelniający, że prowadzi sondaż na zlecenie UM.
Po zakończeniu badań ankietowych IPC przeprowadzi z lokalnymi liderami opinii tzw. indywidualne wywiady pogłębione. Badacze odbędą rozmowy w „cztery oczy” z 12-15 osobami, chcąc uzyskać szczegółowe informacje i opinie od respondentów dobranych celowo (wg określonych kryteriów społeczno-demograficznych).
Po co w ogóle robione jest takie badanie? Otóż wynika ono z założeń strategii rozwoju miasta na lata 2021-2030 uchwalonej przez radę miejską we wrześniu 2021 r. Jest to w tej chwili najważniejszy dokument wieloletni dla Złotoryi. Zostało w nim określonych 5 celów strategicznych, 25 celów operacyjnych i aż 76 zadań strategicznych. Nad tym wszystkim jednak góruje cel nadrzędny, którym jest „harmonijny i dynamiczny rozwój miasta spełniający oczekiwania złotoryjskiej społeczności”.
Wdrażaniem strategii zajmuje się burmistrz miasta (z zespołem urzędników magistratu). Burmistrz monitoruje również, czy proces ten przebiega prawidłowo. W jaki sposób? Oceniając jakość zmian społecznych i gospodarczych zachodzących w Złotoryi. Jednym ze wskaźników monitoringu i oceny jest wzrost zadowolenia mieszkańców. By go określić, konieczne jest cykliczne przeprowadzanie badań ankietowych lokalnej opinii publicznej, przygotowanych i realizowanych zgodnie z zasadami zapewnienia wiarygodnych i reprezentatywnych wyników. Jest to wyraźnie zapisane w strategii dla miasta.
Badanie satysfakcji, które odbędzie się w najbliższych tygodniach, jest o tyle istotne, że w przyszłym roku – czyli w połowie okresu, na który została uchwalona strategia – ma być przeprowadzona weryfikacja wszystkich dotychczasowych kroków podjętych przy jej wdrażaniu. Wyniki sondażu pozwolą na wprowadzenie ewentualnych korekt oraz poprawę jakości w działaniach podejmowanych przez ratusz.
Dodajmy, że proces badawczy już trwa. W środę odbyły się w urzędzie warsztaty dla naczelników wydziałów oraz kierowników jednostek miejskich, które miały pomóc w przygotowaniu formularza ankiety, z którą do naszych drzwi zapukają wkrótce ankieterzy. Artur Kotliński i Marek Karłowski z IPC przedstawili także wyniki tzw. analizy danych zastanych, którą przeprowadzili na bazie informacji z GUS-u za lata 2018-2022. Zaprezentowali Złotoryję na tle pięciu innych reprezentatywnych miast z listy porównawczej Związku Miast Polskich (podobnych m.in. pod względem demograficznym). Były to: Kamienna Góra, Krasnystaw, Leżajsk, Lubań i Przasnysz. Do analizy dołączono także sąsiedni Jawor.
To wstępne badanie przeprowadzone przez IPC pokazuje m.in., że Złotoryja jest miastem bardzo przedsiębiorczym, o czym może świadczyć choćby zdecydowanie większa niż w podobnych miastach liczba podmiotów gospodarczych. Mocne strony Złotoryi to także: wysoki odsetek dzieci objętych opieką żłobkową oraz wychowaniem przedszkolnym, stosunkowo dobry dostęp do ochrony zdrowia (aptek, przychodni), spadek bezrobocia, dobry dostęp do infrastruktury techniczno-sanitarnej (wodociągów, kanalizacji, sieci gazowej), dobrze rozwinięta baza sportowa oraz zróżnicowana oferta rozrywkowa i kulturalna.
Co jest na minus? Przede wszystkim pogarszająca się sytuacja demograficzna, przejawiająca się spadkiem liczby ludności i szybkim starzeniem się społeczności lokalnej. Słabe strony miasta to również problemy z zasobami mieszkaniowymi oraz niska świadomość konieczności segregacji odpadów.
fot. Pixabay