Na ulicy Legnickiej powstanie rondo. Poprowadzi przez nie drugi wjazd do centrum handlowego S1. Koszty budowy, która ma zająć ponad pół roku, sfinansuje firma Saller, właściciel galerii.
Rondo pojawi się na zjeździe do oczyszczalni ścieków, w miejsce skrzyżowania, które ma dość nietypową geometrię, a przy tym charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości terenu. To wszystko sprawia, że trudno jest się tu włączyć do ruchu z drogi podporządkowanej. Przebudowa krzyżówki ma wyeliminować te wszystkie bolączki. Umożliwi wygodny dojazd nie tylko do galerii handlowej i oczyszczalni, ale także do nowego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych budowanego w tej chwili przy pl. Sprzymierzeńców.
– W roku 2021 zawarliśmy z inwestorem umowę, że na jego koszt zostanie przebudowane skrzyżowanie przy zjeździe na oczyszczalnię i tam powstanie główny ciąg komunikacyjny dla odwiedzających centrum handlowe. Po wielu miesiącach negocjacji z potencjalnymi wykonawcami właściciel Parku Handlowego S1 podpisał wreszcie umowę na budowę ronda – mówi burmistrz Robert Pawłowski.
Modernizacją krzyżówki zajmie się firma PTB. Wykonawca przejmie plac budowy już za 2 tygodnie, 15 grudnia. Roboty budowlane mają się zakończyć do 31 lipca 2024 r. W opracowaniu jest tymczasowa organizacja ruchu, ze złotoryjskiego ratusza płyną jednak zapewnienia, że Legnicka będzie w trakcie realizacji inwestycji przejezdna.
Burmistrz uważa, że nowe rondo nie tylko ułatwi dojazd do obiektów komunalnych na pl. Sprzymierzeńców, ale poprawi też przepustowość oddalonego o 200 m skrzyżowania z drogą na Chojnów. – Część samochodów opuszczających galerię handlową skorzysta z alternatywnego wyjazdu. Również samochody osobowe i dostawcze jadące od strony Chojnowa w kierunku Legnicy będą mogły przejechać przez galerię i włączyć się do ul. Legnickiej na rondzie – tłumaczy Pawłowski.
Ruch aut na rondzie będzie się odbywał wokół okrągłej wyspy centralnej o średnicy 19 m. Jezdnia wokół niej ma liczyć 5,5 m szerokości, do tego trzeba dodać szeroki na 2 m pas najazdowy. Na czterech wlotach na skrzyżowanie pojawią się wyspy z azylami dla pieszych.
Powstać ma również ciąg pieszo-rowerowy o szerokości przynajmniej 3 m. Do ronda będzie doprowadzał po północnej stronie drogi, jednak przy rondzie kilkudziesięciometrowy odcinek ścieżki zostanie przerzucony na południową stronę ul. Legnickiej. Takie rozwiązanie będzie się wiązało z koniecznością dwukrotnego pokonania ruchliwej arterii.
– To na dzisiaj jedyny słaby punkt tej inwestycji – przyznaje burmistrz. – Od strony oczyszczalni mamy za mało miejsca na budowę pełnowymiarowej ścieżki pieszo-rowerowej. Budowa chodnika o wymaganej szerokości wiązałaby się z procedurą, która przedłużyłaby termin realizacji całej inwestycji, dlatego chwilowo zrezygnowaliśmy z tego, ponieważ i tak na dzień zakończenia budowy nie będziemy mieć tam oficjalnego ciągu pieszo-rowerowego. Ten problem zostanie rozwiązany później, gdy będzie gotowa droga dla pieszych i rowerzystów biegnąca od ronda wzdłuż Legnickiej do granic miasta – zapowiada samorządowiec.
Inwestycja będzie realizowana na drodze wojewódzkiej, jednak to gmina miejska – na podstawie porozumienia z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu – będzie tzw. inwestorem zastępczym. Koszt przebudowy krzyżówki poniesie natomiast właściciel Parku Handlowego S1, z którym miasto również ma zawartą umowę.
W przyszłości Saller sfinansuje również przebudowę skrzyżowania ul. Legnickiej z pl. Sprzymierzeńców (na wysokości myjni samochodowej). Wyjazd od strony Chojnowa ma być rozbudowany o dodatkowy pas dla samochodów skręcających w kierunku Legnicy. To rozwiązanie, które ma ograniczyć problemy z włączeniem się do ruchu na ul. Legnickiej od strony Chojnowa, a które nasiliły się po wybudowaniu parku handlowego przy pl. Sprzymierzeńców.
– Z kolei na 2024 r. zaplanowaliśmy rozpoczęcie prac projektowych dotyczących przebudowania skrzyżowania ul. Legnickiej z drogą dojazdową do Vitbisu i dwóch stacji paliw – zapowiada Pawłowski. – To rozwiązanie ma znacznie poprawić płynność ruchu na głównej drodze dojazdowej do naszego miasta.