W Polsce działa prawie 3 mln firm, z czego 327 tys. prowadzących je osób korzysta z „Małego ZUS plus”. Przedsiębiorcy, którzy dopiero w tym roku chcą zacząć korzystać z tej ulgi, powinni zgłosić to w ZUS do 31 stycznia. Ci, którzy korzystali z ulgi w ubiegłym roku i nadal spełniają warunki, nie muszą tego zgłaszać ponownie.
Przedsiębiorcy, którzy korzystają z „Małego ZUS plus” w 2022 roku, muszą złożyć dodatkowe dokumenty rozliczeniowe. Termin ten mija 20 lutego. Ulga uprawnia do płacenia niższych składek na ubezpieczenia społeczne. Nie dotyczy jednak składki zdrowotnej, którą przedsiębiorca opłaca w pełnej wysokości.
– Zainteresowanie tą ulgą jest stosunkowo duże. Do „Małego ZUS plus” jest zgłoszonych ponad 327 tys. przedsiębiorców w całej Polsce – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku.
„Mały ZUS plus” adresowany jest do przedsiębiorców, których przychód w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył 120 tys. zł. Jeśli działalność gospodarcza była prowadzona krócej, limit przychodu wylicza się proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia firmy. Z ulgi skorzysta tylko osoba, która prowadziła działalność gospodarczą w poprzednim roku, przez co najmniej 60 dni.
Z „Małego ZUS plus” można korzystać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia firmy.
Każdy korzystający z „Małego ZUS plus” w 2022 r. musi złożyć dokumenty rozliczeniowe ZUS DRA cz. II lub ZUS RCA cz. II z kompletem ZUS DRA za styczeń 2022 r. (do 20 lutego) lub pierwszy miesiąc, w którym wznowił/rozpoczął na nowo działalność prowadzoną w 2021 r. (w terminie do 20 dnia następnego miesiąca) z informacją o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie oraz formach opodatkowania z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
Filtry