Most na drodze ze Złotoryi do Lwówka Śląskiego już otwarty. Wczoraj marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski oraz lokalni samorządowcy przecięli na nim wstęgę. To oznacza, że zakończył się objazd mostem zastępczym, który wkrótce zostanie rozebrany.
Przygotowania do budowy nowego mostu na ulicy Betleja w Lwówku Śląskim, w ciągu drogi wojewódzkiej 364, którą prowadzi dojazd z miasta do autostrady A4, trwały od wielu lat. Zarządca obiektu zwlekał z podjęciem decyzji o remoncie z uwagi na brak środków. Stan techniczny mostu nad Bobrem, łączącego Lwówek Śląski ze Złotoryją, z roku na rok pogarszał się. Po jednej z ekspertyz zapadła decyzja, iż na wybudowanym w 1930 r. obiekcie mostowym należy wprowadzić ruch wahadłowy. Drogowcy wygrodzili boki obiektu, zostawiając kierowcom do przejazdu jedynie jego środek.
W lecie ubiegłego roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu dała zielone światło do budowy mostu zastępczego. Ten wybudowano w zaledwie trzy tygodnie. Jego otwarcie miało miejsce w lipcu 2020 r. (pisaliśmy o tym TUTAJ). Od tamtego dnia ruch pojazdów oraz pieszych skierowano właśnie na most zastępczy, a most główny po kilku tygodniach wyburzono. 90-letnia konstrukcja niemal całkowicie została rozebrana i usunięta. W jej miejsce miał stanąć nowy obiekt mostowy o znacznie lepszych parametrach. Inwestycję w technologii zaprojektuj i wybuduj realizowała firma Dromosttor z Mojesza.
Konstrukcję przeprawy zaprojektowano w formie jednoprzęsłowej o schemacie statycznym belki wolno podpartej. Całkowita długość nowego obiektu to 35,32 m, światło poziome pod obiektem 16,92 m, światło pionowe pod obiektem – 4,19 m, a całkowita szerokość ustroju nośnego wynosi 12,3 m. Konstrukcję wspiera 13 dźwigarów głównych. Szerokość jezdni wynosi 7 metrów, szerokość użytkowa chodnika na moście to 2 m. Chodnik o tej szerokości wykonano po obu stronach mostu.
W Polsce przyzwyczailiśmy się do tego, że inwestycje, jeżeli nie są oddawane w terminie, to znaczy, że są oddawane z dużym opóźnieniem. W tym przypadku jest z goła inaczej. Otóż nowy most wybudowano i oddano do użytku ponad 4 miesiące wcześniej niż wstępnie zakładano.
Koszt inwestycji przekracza 4,6 mln zł i został sfinansowany z budżetu województwa dolnośląskiego.
Pod koniec lipca 2021 roku obiekt przeszedł wszelkie odbiory, a 5 sierpnia 2021 r. tuż przed godz. 11 miało miejsce jego otwarcie. Wstęgę przecinał marszałek Przybylski, a towarzyszyli mu samorządowcy, w tym starosta złotoryjski Wiesław Świerczyński, dyrekcja DSDiK oraz przedstawiciele wykonawcy.
– Obecność tylu przedstawicieli różnych samorządów świadczy o tym, jak ważna jest inwestycja, którą dziś otwieramy. Nowy most z pewnością poprawi bezpieczeństwo mieszkańców i uczestników ruchu drogowego. Tempo prac było imponujące. Serdecznie dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do szybkiej realizacji tej inwestycji. To niezwykle ważne przedsięwzięcie dla mieszkańców okolicznych powiatów – mówił Przybylski.
– Okazało się, że do doprowadzenia mostu do stanu technicznego właściwego dla drogi rangi wojewódzkiej nie wystarczy jego remont. Po wnikliwej analizie różnych opcji podjęliśmy decyzję o wyburzeniu starego obiektu i wybudowaniu nowego, którego parametry będą adekwatne do charakteru i natężenia ruchu panującego na podlegających nam drogach – wyjaśniał Leszek Loch, dyrektor DSDiK.
Inwestycja naprawdę robi duże wrażenie, aczkolwiek padają także pytania, dlaczego DSDiK nie zleciła wykonania chodnika, dojścia i zejścia z mostu? Dyrektor Loch wytłumaczył, iż chodnika nie można było zlecić i nie będzie on wykonany do czasu wytyczenia przebiegu dojazdu do zabytkowego mostu, który to przebieg jest jeszcze w opracowaniu.
Źródło/foto: lwowecki.info
Filtry