Ruszają prace przy kolejnych fragmentach śródmiejskiej drogi rowerowej. Miasto wyremontuje lub zmodernizuje pod potrzeby rowerzystów około dwóch kilometrów dróg miejskich, na których pojawi się wiele nowych znaków drogowych. W związku z tym w najbliższych miesiącach czekają nas utrudnienia w ruchu na kilku ulicach i placach. Których konkretnie?
Urząd Miejski w Złotoryi rozstrzygnął kilka tygodni temu przetarg na realizację trzech kolejnych części śródmiejskiej pętli rowerowej. Chodzi o odcinki: K (ul. Stroma od skrzyżowania z ul. Garbarską przez część ul. Cmentarnej do ul. Chojnowskiej), M (ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego) oraz O (od pl. Jana Matejki do pl. Władysława Reymonta). Za 792 tys. zł przystosuje je do ruchu rowerowego Przedsiębiorstwo Transportowo-Budowlane, które złożyło najkorzystniejszą ofertę spośród trzech firm startujących w przetargu.
Największy zakres robót dotyczy odcinka K. W pierwszej kolejności wykonawca zabierze się za końcową część ul. Cmentarnej i fragment ul. Stromej ciągnący się wzdłuż ogrodów działkowych do kopalni Aurelia. Miejska inwestycja będzie tutaj polegała m.in. na remoncie ponad 620 m jezdni. Nawierzchnia z kostki kamiennej, która zaczyna się na Cmentarnej zaraz za skrzyżowaniem z Chojnowską, ma być zmieniona na odcinku 150 m na asfalt. Na Stromej pozostanie nawierzchnia tłuczniowa, choć także i tutaj wyłożone będzie nowe kruszywo. Projekt przewiduje także zamontowanie lamp solarnych oświetlających drogę.
Remont jezdni czeka też pozostałą część ul. Stromej – na liczącym ok. 410 m odcinku od ul. Garbarskiej do parkingu przy kopalni. PTB wyrówna w tym miejscu nawierzchnię tłuczniową, uzupełni ubytki i oczyści nawierzchnię betonową, a także położy nową nakładkę asfaltową zaraz za zjazdem z ul. Garbarskiej. Tuż przy krzyżówce ma powstać parking dla samochodów i rowerów typu „bike and ride”.
Remont Cmentarnej i Stromej wymaga wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu, co wiązać się będzie z utrudnieniami dla kierowców. Ma obowiązywać od 26 czerwca, ale wykonawca już rozpoczął ustawianie znaków drogowych. W pierwszym etapie prac zamknięty zostanie 150-metrowy odcinek Cmentarnej od skrzyżowania z Chojnowską do zjazdu w kierunku działek. Zmiany dotyczyć będą także przeciwległego końca Cmentarnej, która pozostanie przez jakiś czas ślepa – samochodem dojechać będzie można jedynie do bramy cmentarza. Dalej wjadą tylko właściciele posesji przy Cmentarnej, obsługa nekropolii i pojazdy służb komunalnych. Trzeba się też liczyć z czasowym zamknięciem dojazdu do Aurelii i ogródków działkowych. O konkretnych terminach i zmianach organizacji ruchu będziemy informować na naszym portalu.
Inwestycja powinna się zakończyć do 30 września tego roku. Poza ulicami Cmentarną i Stromą PTB ma w tym czasie wybudować ciąg pieszo-rowerowy o długości ok. 165 m na ul. Wyszyńskiego (chodnik i jezdnia z tzw. kontrpasem mają być tutaj współdzielone z rowerzystami), a także stworzyć ciąg pieszo-rowerowy i ścieżkę rowerową na pl. Matejki, oznakować deptak pod kątem ruchu rowerowego, wynieść w górę skrzyżowanie Solnej z Rynkiem i zbudować parking „bike and ride” na pl. Reymonta.
Wytyczenie drogi rowerowej na Stromej, Cmentarnej, Wyszyńskiego i starówce to część większego zadania pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na które otrzymaliśmy ponad 6 milionów zł dotacji z Unii Europejskiej. To pieniądze na stworzenie infrastruktury rowerowej o długości 9,4 km, która umożliwi bezpieczne i wygodne poruszanie się na dwóch kółkach po mieście. Pętlę tworzyć będą drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone. Projekt zakłada utworzenie kilkudziesięciu miejsc postojowych oraz dwóch węzłów przesiadkowych, na których będzie można w bezpiecznym miejscu zostawić rower i ruszyć w dalszą podróż autobusem lub busem. Jeden z nich powstał już na ul. Krótkiej, która została zmodernizowana pod koniec ubiegłego roku i stanowi pierwszy odcinek pętli. W tej chwili kończy się budowa kilometrowego odcinka drogi rowerowej w innym miejscu miasta – w lesie nad zalewem, poniżej osiedla mieszkaniowego.