Zalew i kopalnię złota połączy wkrótce droga rowerowa. To kolejny etap miejskiej inwestycji, która ma ograniczyć emisję do atmosfery zanieczyszczeń z silników spalinowych. Wiąże się m.in. z wprowadzeniem nowych limitów prędkości dla samochodów i poprawą bezpieczeństwa rowerzystów. Złotoryjski ratusz znalazł już wykonawcę, prace powinny się rozpocząć w styczniu.
Urząd Miejski w Złotoryi podpisał przed świętami umowę na wykonanie czterech odcinków śródmiejskiej drogi rowerowej: G, H, I oraz J. To 2-kilometrowy fragment pętli, który zaczynają się przy pomoście na złotoryjskim zalewie i kończy na skrzyżowaniu ulic Garbarskiej i Stromej. Zbuduje go Sudeckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Jeleniej Góry, które złożyło najtańszą z 4 ofert przetargowych (ta sama firma buduje już inną część drogi rowerowej – odcinki A i B na ulicach: Przemysłowej, Strefowej i Bolesława Krzywoustego). Prace będą kosztować 705,5 tys. zł.
Jak ma wyglądać trasa dla rowerzystów pomiędzy zalewem a dawnymi zakładami obuwia? Będzie bardzo zróżnicowana pod względem zastosowanych rozwiązań infrastrukturalnych. Znajdzie się tu zarówno autonomiczna droga rowerowa, jak i ciągi pieszo-rowerowe oraz strefy współdzielone.
Pierwszy odcinek, od pomostu przy zalewie do ul. Sportowej, liczy 358 m. W miejsce ścieżki o nawierzchni tłuczniowej oraz z kostki brukowej powstanie tu ciąg pieszo-rowerowy z betonu asfaltowego. Będzie miał szerokość od 1,8 do 4,8 m. Częściowo pobiegnie po grobli oddzielającej zalew od zbiornika osadowego. Skarpa wzdłuż trasy ma być zabezpieczona betonową palisadą.
Na Sportowej (odcinek H) nie będzie wydzielonej części dla rowerzystów. Pojadą tutaj po istniejącej już drodze. Tyle że na całej długości ulicy UM wprowadzi strefę zamieszkania, podobnie jak na deptaku w centrum miasta (pisaliśmy o tym TUTAJ). Utrzymany też zostanie zakaz ruchu od bramy stadionu w kierunku zalewu – za wyjątkiem rowerów. Projekt zakłada również wybudowanie 2 parkingów typu „bike and ride” z wiatami i stojakami na rowery. Pierwszy powstanie w pobliżu zalewu, drugi – na placu postojowym przed wejściem na stadion Górnika. Nie zabraknie też odblaskowego oznakowania poziomego na jezdni wykonanego w technologii grubowarstwowej.
Ze strefy zamieszkania na ul. Sportowej rowerzyści wjadą na ciąg pieszo-rowerowy, który pojawi się wkrótce na skrzyżowaniu z ul. Kolejową w miejsce istniejącego chodnika. To już odcinek I. Wspólny ciąg dla pieszych i rowerów będzie miał nawierzchnię z betonu asfaltowego, długość ok. 35 m i szerokość od 2,5 do 3,3 m. Takie parametry oznaczają konieczność wprowadzenia niewielkich zmian w geometrii skrzyżowania i zawężenie w tym miejscu jezdni ul. Kolejowej do 5 m.
Na wysokości starego młyna ścieżka piesza i rowerowa rozdzielą się i pobiegną dalej północną stroną ul. Kolejowej, ale odgrodzone już od jezdni pasem zieleni. Droga dla rowerzystów, szeroka na 2 m i długa na 150, zakończy się na skrzyżowaniu z ul. Garbarską. Otrzyma także nawierzchnię z betonu asfaltowego. Z kolei chodnik z kostki betonowej będzie dłuższy, bo 195-metrowy. W okolicach przystanku autobusowego wykonawca inwestycji przełoży go na południową stronę ulicy. Zaplanowana jest także przebudowa chodnika przy młynie.
Z Kolejowej droga rowerowa pobiegnie przejazdem dla rowerów na ul. Garbarską (odcinek J). Tutaj także złotoryjski magistrat nie planuje oddzielenia ruchu rowerowego od samochodowego. Projekt przewiduje natomiast wymianę opraw latarni na LED-owe, co ma polepszyć oświetlenie ulicy, a tym samym poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. By mogli swobodnie poruszać się po jezdni, na całej długości ul. Garbarskiej zostanie wprowadzona strefa ograniczonej prędkości – do 30 km/h.
Inwestycja powinna się zakończyć w I kwartale przyszłego roku.
Złotoryjskie ścieżki dla rowerzystów powstają w ramach dużego projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”. Ratuszowi zależy na tym, by jak najwięcej mieszkańców przesiadło się z samochodów na rowery, a tym samym by ograniczyć transport spalinowy i zmniejszyć dzięki temu emisję pyłów i szkodliwych gazów do atmosfery. Dlatego buduje potrzebną do tego infrastrukturę, chcąc zapewnić rowerzystom bezpieczny dojazd do strefy przemysłowej i w inne części Złotoryi. Na przedsięwzięcia rowerowe w ramach polityki niskoemisyjnej Złotoryja otrzymała 6 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.
Więcej o idei dróg rowerowych w Złotoryi można przeczytać TUTAJ.