Od kilku dni na starówce obowiązują nowe znaki drogowe, związane z wyznaczeniem w tym miejscu drogi rowerowej. Chodzi przede wszystkim o strefę zamieszkania, która dotąd nie była zbyt popularnym w naszym mieście rozwiązaniem. Nowe oznakowanie, a także próg zwalniający na skrzyżowaniu ul. Solnej z Rynkiem, mają poprawić bezpieczeństwo rowerzystów.
Jedna strefa zamieszkania funkcjonuje już w Złotoryi od marca tego roku na ul. Szczęśliwej. Ta, która powstała przy okazji budowy pętli rowerowej, jest – po pierwsze – zdecydowanie większa, a po drugie – nie obejmuje uliczek osiedlowych na peryferiach miasta, tylko cały deptak w centrum.
Nowa strefa zamieszkania została wyznaczona na trzech ulicach: Marszałka Józefa Piłsudskiego, Basztowej i zachodniej części Rynku. To tędy właśnie biegnie fragment drogi rowerowej stanowiący część 9-kilometrowej pętli po Złotoryi. O ile w innych częściach miasta prowadzi ona po specjalnie wybudowanych ścieżkach lub ciągach pieszo-rowerowych, o tyle w centrum ruch rowerowy odbywa się po prostu po deptaku. Stąd wyznaczenie strefy zamieszkania, która umożliwia pieszym i rowerzystom swobodne poruszanie się na całej szerokości jezdni, z kolei kierowcy wjeżdżający na deptak (głównie pojazdy zaopatrzenia) mają obowiązek ograniczenia prędkości do 20 km/h.
Strefa ma poprawić bezpieczeństwo w okolicach Rynku, gdzie krzyżuje się ruch pieszy, rowerowy i samochodowy. W jednym miejscu deptak – a tym samym droga rowerowa – przecięta jest przez ulicę, po której regularnie jeżdżą samochody. Chodzi o skrzyżowanie Rynku z Solną. To newralgiczne miejsce, dlatego Urząd Miejski w Złotoryi zdecydował się wynieść nawierzchnię krzyżówki o 12 cm. W ten sposób stała się ona jednym dużym progiem zwalniającym. Ta przeszkoda fizyczna ma wymusić na samochodach, zwłaszcza tych jadących od strony Solnej, zredukowanie prędkości. Dzięki temu bezpieczniej powinni się czuć w tym miejscu rowerzyści, szczególnie ci zjeżdżający z górnej części Rynku, którzy są prawie niewidoczni dla kierowców wyjeżdżających z Solnej.
Tego rodzaju wyniesienie, które wymuszają powolną jazdę, to często stosowane rozwiązanie w strefach zamieszkania – zwłaszcza na odcinkach dróg, których parametry geometryczne umożliwiają samochodom poruszanie się z prędkością wyższą od dopuszczalnej. Co ciekawe, próg w strefie wcale nie musi być oznakowany znakami ostrzegawczymi. Mimo to złotoryjski magistrat zamontował przed skrzyżowaniem znaki pionowe, a wkrótce ma się też pojawić oznakowanie poziome na jezdni informujące o wyniesieniu.
Dodajmy, że na starówce pojawiły sie także inne znaki drogowe powiązane z drogą rowerową, których dotąd nie spotykaliśmy w Złotoryi. jeden z nich to znak informacyjny „przejazd dla rowerzystów”, drugi – znak nakazu „droga dla pieszych i rowerzystów”.
Droga rowerowa i strefa zamieszkania powstała w ramach projektu pn. „Ograniczenie niskiej emisji poprzez rozbudowę śródmiejskich dróg rowerowych na terenie miasta Złotoryja”, na które otrzymaliśmy ponad 6 milionów zł dotacji z Unii Europejskiej.
Do strefy zamieszkania w centrum Złotoryi wjeżdża się od strony pl. Jana Matejki, ul. Solnej, Rynku i pl. Władysława Reymonta. I to w tych miejscach zostały ustawione znaki informujące o początku i końcu strefy. Obowiązują na jej obszarze szczególne zasady ruchu drogowego: pierwszeństwo przed pojazdami mają piesi, prędkość jest ograniczona do 20 km/h, parkować można tylko w miejscach wyznaczonych, a opuszczając strefę należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Strefa zamieszkania to rozwiązanie często stosowane na obszarze zabudowanym w miejscach wymagających uspokojenia ruchu kołowego, m.in. na drogach osiedlowych i w dzielnicach zabytkowych (na starówkach).