Twoje dziecko jest zafascynowane mediami społecznościowymi? Warto dowiedzieć się, czego młodzi w nich szukają i na czym polega ich przyciągająca siła. Social media mogą wspierać rozwój naszych dzieci, ale warunkiem jest to, aby potrafiły zachować równowagę między trybem online i offline. Warto więc rozmawiać z nastolatkiem o jego obecności w mediach społecznościowych i uczyć właściwych proporcji w korzystaniu z narzędzi cyfrowych. Jak? Z pomocną ręką przychodzi Ministerstwo Cyfryzacji.
Smartfon jest zawsze w zasięgu ręki. Nastolatki nieustannie sprawdzają wiadomości w komunikatorze, śledzą lajki i komentarze w mediach społecznościowych, szukają w sieci informacji, wrzucają filmiki do internetu. Telefon pokolenia „always on” jest zawsze włączony – korzystają z niego nawet przed snem, w nocy i zaraz po przebudzeniu.
Stale online
Życie większości nastolatków toczy się dziś równolegle offline i online. Tu łatwo można budować z innymi relacje, kształtować swoją tożsamość, wyrażać siebie. Świat kreowany w mediach społecznościowych jest zazwyczaj idealny – perfekcyjny wygląd, doskonała rodzina, życie pełne przygód i wielu wspaniałych znajomych.
Obecność, a zwłaszcza aktywność młodych ludzi w mediach społecznościowych nie budziłyby emocji, gdyby nie fakt, że bez tej przestrzeni wielu z nich nie wyobraża sobie życia, a na samą myśl o „odłączeniu” przeżywa wszechogarniający lęk. Takie uczucia mogą towarzyszyć znacznej liczbie użytkowników sieci.
Jak pokazują wyniki badania „Nastolatki 3.0” przeprowadzone przez NASK, młodzi ludzie w wieku 13-17 lat spędzają w internecie codziennie średnio 4 godziny i 12 minut. Wśród wymienianych przez nich aktywności bardzo wysoko plasuje się korzystanie z serwisów społecznościowych (59,4%), w których najczęściej publikują zdjęcia i filmy z własnym wizerunkiem (58,8%).
Z kolei z ogólnopolskiego badania „Młodzi Cyfrowi” zrealizowanego w 2019 r. przez Fundację Dbam o Mój Z@sięg i Uniwersytet Gdański wynika, że nastolatki posiadają po 3-4 konta w różnych mediach społecznościowych, a co piąty badany przyznaje, że publikuje w sieci nieprawdziwe informacje o sobie. Młodzi mówią też, że odczuwają niepokój i zdenerwowanie, gdy nie mogą na bieżąco sprawdzać, co robią w sieci ich znajomi i jak spędzają czas.
Pięknie i prawie realnie
Relacja, zdjęcia, filmik – tak dziś komunikują się dzieci i młodzież w internecie. Co takiego dają więc młodym ludziom media społecznościowe, że tak chętnie wkraczają w ten cyfrowy świat?
Przede wszystkim w wirtualnej rzeczywistości mają możliwość kreowania własnego wizerunku, pokazania się z lepszej strony, a przy okazji pozyskania wirtualnych przyjaciół i zaspokojenia kluczowej dla nastolatków potrzeby uzyskania ich akceptacji. Portale społecznościowe to też przestrzeń poszukiwania rozrywki, która jest antidotum na nudę i poczucie osamotnienia. Co piąty „młody cyfrowy” ocenia bowiem swoje realne życie jako niezbyt szczęśliwe.
Samonapędzająca się machina „przyjemnego, pięknego, kolorowego życia” w mediach społecznościowych uruchamia mechanizm porównywania się z innymi, wzmacnia nierealistyczne oczekiwania i pogoń za perfekcjonizmem. Lajk, komentarz, kliknięcie w post to nagroda, która powoduje, że social media przyciągają. A co jeśli wykonane z dużą starannością zdjęcie i zamieszczone w sieci nie otrzyma wystarczającej liczby serduszek? Za zakrętem już czekają… niepokój, frustracja, a nawet depresja.
Złapać oddech od social mediów
Według najnowszych raportów dotyczących aktywności młodych ludzi w sieci, media społecznościowe są bardziej uzależniające niż papierosy i alkohol. W ciągu ostatnich 25 lat liczba zachorowań na depresję i stany lękowe wzrosła o 70%, a badacze nie mają wątpliwości, że jest to związane także ze wzrostem popularności social mediów. Dlatego mówiąc o zdrowiu psychicznym, nie można ignorować wpływu, jaki serwisy społecznościowe mają na funkcjonowanie dzieci i młodzieży.
– Nie zapominajmy o tym, że świat mediów społecznościowych wymaga nieustannej uwagi – dostarcza ciągle nowych bodźców, informacje stale się zmieniają, zalewają nas coraz to nowsze trendy i wzory. Część życia, która pozostawała prywatna, zaczyna być obserwowana i komentowana przez dziesiątki, a nawet setki znajomych – mówi Marta Witkowska, ekspertka Akademii NASK. – Wbrew pozorom, nastolatkom również trudno się w tym odnaleźć. To my, dorośli, powinniśmy nie tylko pomóc im w aktywnym budowaniu równowagi pomiędzy światem online. Rozmawiajmy też z dziećmi o tym, że nie wszystko, co znajdą w sieci jest warte ich uwagi – dodaje.
Zaproszenie na webinar
O tych i innych aspektach mediów społecznościowych będą mówić eksperci podczas kolejnego webinaru Ministerstwa Cyfryzacji pt. „Dzieci i młodzież a media społecznościowe”. Odpowiedzą m.in. na pytania: Jak media społecznościowe wpływają na samopoczucie i zachowanie dziecka? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi o korzystaniu z social mediów? Jak młodzież buduje swój wizerunek w sieci?
Webinar rozpocznie się we wtorek 22 września o godz. 20. Będzie można go obejrzeć na Facebooku i YouTubie (kanał „Nauka. To lubię”). Spotkanie poprowadzi Tomasz Rożek, doświadczony dziennikarz, znany popularyzator nauki prowadzący programy w telewizji i radiu oraz autorski kanał „Nauka. To lubię”, ambasador kampanii „e-Polak potrafi!”. Tomasz Rożek tym razem zaprosił do rozmowy Martę Witkowską – psycholog z Akademii NASK, ekspertkę zajmującą się funkcjonowaniem nastolatków w sieci. Drugim gościem będzie dr Maciej Dębski, założyciel i prezes Fundacji Dbam o Mój Z@sięg, socjolog problemów społecznych, wykładowca akademicki i edukator społeczny.
Webinar z cyklu Akademii Cyfrowego Rodzica organizowany jest wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Akademię NASK, NASK oraz portal „Nauka. To lubię”.
Więcej o bezpieczeństwie dzieci w internecie dowiedzieć się można TUTAJ.
źródło: Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji
Filtry