Pracowni chemiczno-fizycznej z prawdziwego zdarzenia doczekała się Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi. Umożliwia ona uczniom starszych klas zgłębianie tajników fizyki czy chemii poprzez cały szereg doświadczeń. Nowoczesnej klasy nie byłoby, gdyby nie darowizna od Fundacji KGHM Polska Miedź, którą placówka z ul. Wilczej zdobyła dzięki świetnie przygotowanemu projektowi.
Zajęcia doświadczalne w nowej pracowni prowadzone są od tygodnia. W piątek Dorota Jarczak, nauczycielka chemii w SP 3, zorganizowała lekcję pokazową, na którą zaprosiła dyrekcję szkoły oraz przedstawicieli złotoryjskiego ratusza. Uczniowie klasy VIII utrwalali na niej zagadnienia związane z otrzymywaniem soli w reakcjach chemicznych, które wcześniej poznali na zajęciach teoretycznych.
– Mamy nowe możliwości dydaktyczne, dzięki którym uczniowie sami doświadczają, co to znaczy prowadzić reakcję chemiczną. Zawsze powtarzam im, że zakładając fartuch laboratoryjny, stają się badaczami. Mam nadzieję, że dzięki temu będą bardziej zainteresowani pozyskiwaniem wiedzy – tłumaczy Dorota Jarczak.
Lekcja przebiegała modelowo, a na twarzach uczniów nie było widać nudy, choć to przecież zajęcia z… raczej mało popularnej wśród braci szkolnej chemii. W pierwszej reakcji, czyli łączeniu kwasu z metalem, wydzielił się wodór, dzięki czemu ósmoklasiści mogli zaobserwować miniwybuch (po zastosowaniu zapłonu). W kolejnej zobojętniali, czyli do zasady dolewali kwasu. Najciekawsza była trzecia reakcja – strąceniowa, polegająca na mieszaniu dwóch roztworów soli, w której jednym z rezultatów było wytrącenie się osadu soli trudno rozpuszczalnej. W zależności od użytych odczynników, miał on białą, różową lub niebieską barwę. Te wszystkie doświadczenia młodzi chemicy musieli później zapisać na karcie pracy.
– To są zupełnie inne lekcje niż nasi uczniowie mieli do tej pory. Często teraz słyszę, że taka chemia to im się podoba. Wchodzą do klasy i od razu się pytają, co dziś za doświadczenia będą robić – podkreśla z uśmiechem nauczycielka chemii.
Utworzenie pracowni dofinansowała Fundacja KGHM Polska Miedź. Przypomnijmy, że SP nr 3 przygotowała jeden z najlepszych projektów i wygrała zorganizowany przez lubińską fundację konkurs „Laboratoria XXI wieku”, za co otrzymała 84 789,47 zł darowizny. Konkurs był on przeznaczony dla szkół podstawowych z siedmiu powiatów Zagłębia Miedziowego. Zadaniem placówek było opracowanie projektu polegającego na stworzeniu w szkole nowoczesnego laboratorium, które w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków nauczania. Liczyła się kreatywność i pomysłowość w sposobie zmodernizowania pracowni już istniejącej lub stworzenie jej od podstaw.
Dzięki darowiźnie „trójka” zakupiła całe zestawy chemiczne (odczynniki, naczynia) do prowadzenia reakcji na lekcjach oraz szafy do ich przechowywania. Są też dwie mobilne szafy laboratoryjne do przeprowadzania pokazów. Jednak najciekawszy element nowej klasy to dygestorium, rzadko raczej spotykane w szkołach podstawowych. To specjalna, przeszklona komora przypominająca szafę, w której przeprowadzane są reakcje spalania substancji z wydzieleniem gazów trujących i niebezpiecznych dla zdrowia. Pracownię uzupełnia 5 laptopów, które również będą wykorzystywane na lekcjach. Dla pełnego bezpieczeństwa uczniów w sali jest też czujnik gazu, wyciąg powietrza oraz monitoring.
– To prawdopodobnie najnowocześniejsza pracownia chemiczno-fizyczna w Złotoryi. Nasze dzieci mogą nareszcie poznawać chemię czy fizykę od strony praktycznej, a to przecież duże ciekawsze niż nauka teorii. Wcześniej nie mieliśmy takiej możliwości, nauczyciel mógł zaprezentować wybrane doświadczenia tylko na multimediach – cieszy się Danuta Boroch, dyrektorka SP nr 3. – Zgodnie z umową z fundacją, naszym zadaniem jest wykorzystanie pracowni w taki sposób, by nasi uczniowie odnosili sukcesy w konkursach i rozwijali zainteresowania po lekcjach – dodaje.
Remont pomieszczenia klasowego na nową pracownię został przeprowadzony dzięki 12 tys. zł przekazanym przez Urząd Miejski w Złotoryi, który jest organem prowadzącym szkołę.