Jest umowa na kolejną inwestycję drogową na terenie Złotoryi. Tym razem chodzi o łącznik ulic Grunwaldzkiej i Zagrodzieńskiej, który będzie stanowił ważny element Dolnośląskiej Cyklostrady. Miasto zleciło to zadanie Przedsiębiorstwu Transportowo-Budowlanemu, które w przetargu złożyło najkorzystniejszą pod względem cenowym ofertę.
– Od kilku lat podejmowaliśmy próby pozyskania z różnych źródeł zewnętrznych dofinansowania na przebudowę tej drogi. Ostatecznie dopięliśmy swego i powstanie ona z wykorzystaniem funduszy unijnych przeznaczonych na budowę sieci tras rowerowych na Dolnym Śląsku. Droga będzie dobrze służyła rowerzystom, zarówno lokalnym, jak i tym podróżującym przez Dolny Śląsk, ale nie tylko. Dopuszczony na niej będzie także ograniczony ruch samochodowy i pojazdów rolniczych – wyjaśnia burmistrz Paweł Kulig, który w ostatnich dniach podpisał z Mateuszem Chamskim z PTB umowę na realizację inwestycji (na zdjęciu obok).
Droga ma kosztować 2 mln 188 tys. zł, przy czym większość tych wydatków miasto pokryje ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa – kilka miesięcy temu złotoryjski ratusz pozyskał na to zadanie dofinansowanie w wysokości 1 mln 750 tys. zł.
Ulica Uniejowicka – bo taką nazwę dla łącznika wprowadzili w czerwcu radni miejscy – będzie miała początek na ul. Zagrodzieńskiej (na wysokości rozjazdu na Zagrodno i Uniejowice), a jej wylot będzie się znajdował w okolicy wiaduktu na Grunwaldzkiej (a dokładnie na łuku drogi pomiędzy budynkami nr 25 i nr 29). Osiągnie prawie kilometr długości, a szerokość asfaltowej jezdni wyniesie od 3,5 do 5 m. Do tego należy doliczyć pobocza o szerokości 75 cm. W kilku miejscach powstaną mijanki, droga zostanie też odwodniona. Ruch ma być ograniczony tylko do lżejszych samochodów, których masa nie przekracza 3,5 t (za wyjątkiem pojazdów rolniczych i krótkiego odcinka od strony Grunwaldzkiej).
Przypomnijmy, że inwestycja powstanie w miejscu drogi szutrowej, która biegnie wzdłuż granicy miasta. Ale nie na całej długości – w środkowej części jej przebieg będzie skorygowany. Nowa droga przetnie pole uprawne, które magistrat dzierżawi w tej chwili jednemu z rolników i na którym rośnie w tej chwili pszenica. Roboty ziemne zaczną się tutaj nie wcześniej niż po zebraniu zboża.
PTB na oddanie drogi do użytku ma czas do końca listopada. Budowa powinna ruszyć na przełomie lipca i sierpnia. Wykonawca jest w tej chwili na etapie przygotowań do rozpoczęcia inwestycji, kompletuje m.in. materiały niezbędne do wybudowania kanalizacji deszczowej (na odcinku ok. 190 m od strony ulicy Grunwaldzkiej). Przygotowanie placu budowy obejmie również wycinkę kilkanastu drzew (o średnicy pnia od 10 do 35 cm), które rosną wzdłuż szutrówki i kolidują z inwestycją.
Dodajmy, że prace budowlane będą prowadzone na zamkniętym odcinku drogi. Projekt organizacji ruchu nie przewiduje wytyczania objazdów. Dokładną lokalizację oznakowania tymczasowego prezentujemy na rysunkach pod artykułem. O terminie i czasie zamknięcia ulic mieszkańcy posesji znajdujących się w obszarze prowadzenia robót mają być powiadamiani przez wykonawcę z trzydniowym wyprzedzeniem.
Nowa droga będzie stanowić część Dolnośląskiej Cyklostrady, a dokładniej – trasy Via Regia biegnącej z Opolszczyzny przez Oławę, Wrocław i Złotoryję do Niemiec. Łącznik na peryferiach miasta ma zapewnić ciągłość tras rowerowych w granicach Złotoryi z siecią regionalną. Od ul. Zagrodzieńskiej rowerzyści będą mogli kontynuować podróż w kierunku Wojcieszyna, a dalej Bolesławca, korzystając z nowej drogi asfaltowej dla jednośladów biegnącej koło dawnego kamieniołomu w okolicach ul. Piastowej (pisaliśmy o tym TUTAJ). To zadanie zrealizuje gmina wiejska Złotoryja. Z kolei od ul. Grunwaldzkiej dwoma projektowanymi w tej chwili nowymi drogami pieszo-rowerowymi będzie można pojechać w kierunku ul. Garbarskiej, a następnie Legnicy.