Mamy kolejną dobrą wiadomość dla złotoryjan: pieniądze na uruchomienie w naszym mieście nieemitującej spalin komunikacji miejskiej, zasilanej częściowo energią słoneczną, są już pewne! Wczoraj podpisano stosowną umowę. Ratusz chce jak najszybciej ogłosić przetarg na dostarczenie taboru.
To prawdziwie „transportowy tydzień” w Złotoryi, który zwiastuje małą rewolucję w sposobie poruszania się po mieście, jak również z i do miasta. Przypomnijmy: dwa dni temu na nieczynnym od lat, niszczejącym złotoryjskim dworcu PKP podpisana została w świetle kamer telewizyjnych i w obecności marszałkini Sejmu Elżbiety Witek umowa na rewitalizację linii kolejowej z Legnicy do Jerzmanic-Zdroju. To porozumienie gwarantuje powrót w perspektywie 3-4 lat pociągów pasażerskich na stację Złotoryja i ożywienie tego miejsca.
Wczoraj z kolei burmistrz Robert Pawłowski i skarbniczka miasta Grażyna Soja podpisali we Wrocławiu inną umowę, z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczy ona dofinansowania zakupu na potrzeby komunikacji miejskiej elektrycznych autobusów, które będą m.in. dowoziły złotoryjan z centrum miasta na dworzec. Złotoryja otrzymała dotację w wysokości 4 236 775 zł oraz niskooprocentowaną pożyczkę w kwocie 1 202 325 zł.
Dofinansowanie pochodzi z realizowanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny”, poprzez który wspierany jest w Polsce rozwój ekologicznej, zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. Jego głównym celem jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym.
– Program „Zielony Transport Publiczny” jest nastawiony na rozwój elektromobilności i polepszenie stanu powietrza we wszystkich miastach Polski. To program, który znacząco wpływa na lepszy komfort życia mieszkańców całego kraju. Jednym ze strategicznych celów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju Polski oraz poprawy stanu środowiska i promowanie idei „zielonej mobilności” oraz ochrony klimatu poprzez wsparcie rozwoju zeroemisyjnego transportu zbiorowego – podkreśla wiceprezes Artur Michalski, który złożył podpis na umowie ze strony NFOŚiGW.
Fundusz kwotą 23 mln zł dofinansuje zakup 12 autobusów elektrycznych dla pięciu dolnośląskich miast. Oprócz nas środki otrzymały także Jawor, Polkowice, Strzelin i Świeradów-Zdrój. Przypomnijmy, że Złotoryja chce nabyć 2 niskopodłogowe autobusy elektryczne dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zostanie także kupiona jedna stacja ładowania z dwoma stanowiskami, wyposażona w panele fotowoltaiczne (stanie na pl. Sprzymierzeńców, w okolicach centrum handlowego). Zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej dwóch kierowców i naukę obsługi pojazdu.
Do wakacji magistrat ma zamiar ogłosić i rozstrzygnąć przetarg na zakup autobusów (miasto przeprowadzało już testy takich pojazdów – jeden z nich na zdjęciu obok). To oznacza, że komunikacja miejska powinna wrócić na złotoryjskie ulice w pierwszej połowie przyszłego roku (co najmniej kilka miesięcy potrwa produkcja elektryków).
– Mamy zamiar kupić dwa typy autobusów: mniejszy, dla ok. 20 pasażerów, dzięki któremu stworzymy połączenie przez ścisłe centrum miasta, oraz większy, z ok. 40 miejscami siedzącymi, służący do masowego przewożenia uczniów do szkół czy pracowników do zakładów na strefie – zapowiada Pawłowski.
Burmistrz uważa, że zarówno rewitalizacja linii kolejowej, jak i zakup autobusów elektrycznych stawia Złotoryję wśród miast wpisujących się w zrównoważony rozwój. – Uruchomienie pasażerskich połączeń kolejowych odciąży transport drogowy na bardzo ruchliwej trasie wojewódzkiej do Legnicy. Natomiast dzięki wprowadzeniu miejskiej komunikacji, korzystającej w dodatku z odnawialnych źródeł energii, na ulice miasta powinno wyjechać mniej samochodów spalinowych, co przełoży się pozytywnie m.in. na jakość powietrza w Złotoryi. To dwa duże kroki w kierunku ochrony środowiska – tłumaczy samorządowiec.
Podkreślmy: złotoryjskie autobusy będą niskoemisyjne. Ich baterie zasili energia elektryczna pozyskiwana częściowo z promieniowania słonecznego. Autobusy będą przyjazne nie tylko środowisku naturalnemu, ale także pasażerom. Każdy z nich będzie niskopodłogowy, co ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach i z wózkami. Trasy ich przejazdu zostaną tak opracowane, aby usprawnić dojazd do szkół, przedszkoli, przychodni, punktów handlowych oraz do zakładów zlokalizowanych w strefie ekonomicznej.
NFOŚiGW jest liderem we wdrażaniu programów zmieniających na lepsze jakość życia w Polsce. Od ponad 33 lat inicjuje i wspiera działania na rzecz środowiska i transformacji energetycznej. Podległa Ministerstwu Klimatu i Środowiska instytucja finansuje i współfinansuje przedsięwzięcia proekologiczne. Dzięki środkom NFOŚiGW uruchomiono inwestycje o wartości ponad 290 mld zł, z czego prawie 2/3 dzięki środkom własnym NFOŚiGW. Z jego wsparcia korzystają zarówno przedsiębiorcy, samorządy i administracja państwowa, jak i uczelnie, organizacje pozarządowe i osoby prywatne.
fot. NFOŚiGW, G. Soja