Osoby, którym ZUS przyznał RKO w okresie od 11 do 15 kwietnia br. otrzymają pierwszą wypłatę wraz z wyrównaniem najpóźniej dzisiaj.
Niestety złożenie kilku wniosków na to samo dziecko lub nieprawidłowy PESEL dziecka to najczęstsze błędy, jakie pojawiają się we wnioskach o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy.
– Staramy się jak najszybciej rozpatrywać wnioski o wypłatę, ale w niektórych są poważne błędy, a to wpływa na wydłużenie czasu realizacji – mówi Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku. – W takich przypadkach nasi eksperci kontaktują się z osobą, która złożyła wniosek w celu wyjaśnienia danej sprawy lub uzupełnienia dokumentów. Jeśli jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku – wyjaśnia.
Rzeczniczka zapewnia, że po wystawieniu takiego wezwania klient dostaje SMS i wiadomość na adres poczty elektronicznej. Każdy wniosek o RKO wymaga sprawdzenia w odpowiednich rejestrach.
– Gdy zaczynamy sprawdzać, wtedy okazuje się, że np. rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka – opowiada Kowalska-Matis.
Inny z błędów, który znacząco wydłuża czas rozpatrzenie wniosku to zupełny brak numeru PESEL, który dziecko ma nadany. – W zamian za to rodzice załączają np. dowód tożsamości lub inny dokument i odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika – podkreśla rzeczniczka.
Dlatego lepiej się nie śpieszyć z wysłaniem wniosku, tylko starannie go wypełnić i sprawdzić czy podane dane są prawidłowe.
Filtry