ZUS ostrzega przed oszustami wykorzystujący tzw. spoofing i zapewnia, że konsultanci jego infolinii nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. – Polega to na tym, że oszuści podszywają się pod wybrany numer lub instytucję, z której rzekomo telefonują i chociaż telefon odbiorcy wyświetla taką informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny – tłumaczy Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku. – W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów w tym także pod ZUS – przestrzega.
Rzeczniczka dodaje, że w ostatnich dniach do ZUS wpłynęły zgłoszenia z informacją od ludzi, że telefonował do nich ktoś z numeru infolinii 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta).
– Podczas rozmowy, osoba łamaną polszczyzną pytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – dodaje Kowalska-Matis, która podkreśla, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE ZUS, czy zmiany numerów telefonów w bankach.
– Zgodnie z naszymi standardami, w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem, które wcześniej zostało zadane przez klienta – zapewnia Kowalska-Matis.
Rzeczniczka apeluje, aby nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS.
Filtry