Prawdopodobnie od wtorku 3 kwietnia w Złotoryi pojawi się bezpłatna komunikacja miejska. Na razie będzie to jedynie miesięczny test, ale od zainteresowania mieszkańców autobusem w dużym stopniu zależy, czy ratusz zdecyduje się uruchomić transport publiczny.
Urząd Miejski w Złotoryi, który bierze pod uwagę uruchomienie bezpłatnej komunikacji w mieście, przez miesiąc będzie testował niskopodłogowy autobus Karsan Atak (na zdjęciu). To pojazd liczący ponad 8 m długości, dwudrzwiowy, klimatyzowany, z 23 miejscami siedzącymi i 36 stojącymi oraz wydzielonym miejscem dla wózka inwalidzkiego i rampą wjazdową. Składany jest w Turcji na bazie autobusów Iveco. Spełnia normy emisji spalin EURO6. Producent zapewnia, że autobus ma niskie zużycie paliwa i niski poziom emisji zanieczyszczeń powietrza.
Autobus będzie jeździł praktycznie po całym mieście. Ze względu na swe gabaryty ominie tylko ścisłe centrum i nie wjedzie na Rynek. Trasa, która pojedzie, została opracowana na zasadzie modułowej – będzie się składała z kilku mniejszych pętli, które zawsze będą się zaczynały i kończyły pod Złotoryjskim Ośrodkiem Kultury i Rekreacji. Autobus pojedzie na os. Kopacz (ul. Staszica i Legnicką, tak samo wróci) i do szpitala (ul. Wojska Polskiego i Lubelską, powrót Hożą). Nie ominie również ul. Grunwaldzkiej (kurs przez Kopacz na ul. Łąkową, stamtąd powrót Grunwaldzką i Kolejową, a następnie Górniczą, Wojska Polskiego, Lubelską i Hożą). To najdłuższa pętla, z czasem przejazdu ok. 50 min.
Komunikacja publiczna obejmie też strefę przemysłową (kurs ul. Krzywoustego i Strefową, tam i z powrotem ok. 20 min.) oraz ul. Zagrodzieńską (autobus pojedzie ul. Kościuszki i Kolejową, wróci Górniczą, Lubelską i Hożą).
Pierwszy odjazd spod ZOKiR-u, na Kopacz, zaplanowany jest na godz. 7. Autobus będzie kursował do godz. 17. Na jego trasie znajdzie się ok. 25 przystanków (widoczne na mapie). W ciągu całego dnia najczęściej będzie się zatrzymywał pod szpitalem (9 razy), na ul. Kolejowej, pod młynem (6), oraz na Kopaczu (5). Pod ZOKiR-em pojawi się 13 razy.
Czy taka trasa, liczna przystanków i częstotliwość kursowania będzie satysfakcjonowała mieszkańców? – Chcemy to sprawdzić. Liczymy przede wszystkim na to, że z autobusu skorzystają starsze osoby, które będą mogły nim podjechać do przychodni, szpitala czy centrum miasta, gdzie większość urzędów – tłumaczy Andrzej Ostrowski, zastępca burmistrza Złotoryi.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej został tak przygotowany, aby nie pokrywał się z godzinami odjazdu autobusu dowożącego uczniów z obrzeży miasta do szkół miejskich.
Wkrótce opublikujemy rozkład jazdy autobusu.
Więcej o idei uruchomienia bezpłatnej komunikacji miejskiej w Złotoryi można przeczytać tutaj.
fot. www.lubin.pl