Bez wychodzenia z domu i od ręki można teraz uzyskać w Złotoryi odpis aktu urodzenia czy zgonu. Oczywiście w formie elektronicznej. To nowa usługa w miejskiej administracji.
Kierownik każdego urzędu stanu cywilnego, rejestrując urodzenie, małżeństwo lub zgon, wydaje bezpłatnie odpis skrócony aktu. Za każdy kolejny odpis aktu zazwyczaj trzeba zapłacić opłatę skarbową.
Dotąd w Złotoryi dodatkowy odpis można było otrzymać co prawda zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, ale na dokument trzeba było czekać kilka dni. Teraz możemy go pobrać przez internet automatycznie – w postaci aktu elektronicznego (format PDF lub XML), którego nie trzeba drukować. To wygodne rozwiązanie w czasach epidemii, które jest możliwe dzięki wcześniejszemu wprowadzeniu przez Urząd Miejski w Złotoryi systemu płatności mobilnych.
Do złożenia wniosku przez internet potrzebny jest jednak profil zaufany (bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można załatwić sprawy urzędowe on-line) lub e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną) wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym, które pozwalają na potwierdzenie tożsamości wnioskodawcy.
Kiedy odpis aktu urodzenia, małżeństwa czy zgonu otrzymamy od ręki, czyli automatycznie na skrzynkę ePUAP? Jeśli znajduje się on w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego, a akt o który wnioskujemy, dotyczy nas osobiście, naszych dzieci, rodziców lub małżonka. Niezbędne jest również zapłacenie za odpis drogą on-line, a w trakcie wypełniania wniosku system musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu.
Jeśli aktu stanu cywilnego, o który wnioskujemy, nie ma w centralnym rejestrze, jego wydanie może zająć nawet do 10 dni.
Więcej informacji o tym, w jaki sposób uzyskać elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego, można znaleźć TUTAJ.
Przypomnijmy, że kilka tygodni temu Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło w związku z epidemią koronawirusa tzw. tymczasowy profil zaufany. Jest on ważny 3 miesiące i możliwy do założenia on-line nawet bez konta w banku. Weryfikowany jest poprzez wideo rozmowę, bo spotkanie z urzędnikiem zostało przeniesione do internetu.
– Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu – wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jak wygląda procedura założenia tymczasowego profilu? W kilku zdaniach można przeczytać o tym TUTAJ.
Pełny profil zaufany (PZ) ma już ponad 6,2 mln Polaków. Jest on ważny przez 3 lata. Jego założenie wymaga jednak posiadania konta w banku lub udania się do punktu potwierdzającego PZ. By ominąć tę procedurę w okresie ograniczeń życia społeczno-gospodarczego związanych z epidemią, powstał tymczasowy profil zaufany.
Filtry